خلاصة:
این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی برنظریه انتخاب برخودکارآمدی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اجرا شد. روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون و با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی که متقاضی شرکت در جلسات مشاوره گروهی مبتنی برنظریه انتخاب ، که در محل دبیرستان عترت برگزار گردید، بودند. نمونه پژوهش شامل ٣٠ دانش آموز دختر دبیرستانی بود که با روش گزینش تصادفی ١٥ دانش آموز در گروه کنترل ١٥ دانش آموز در گروه آزمایش قرار گرفتند، این نمونه با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه ، از بین دانش آموزان مراجعه کننده برای شرکت در دوره مشاوره گروهی مبتنی برنظریه انتخاب ، انتخاب گردید. ابزار مورداستفاده پرسشنامه خودکارآمدی عمومی. مراحل مداخله بر اساس توصیف عملی جلسات مشاوره گروهی مبتنی برنظریه انتخاب طی ٨ جلسه اجرا گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و روش های آمار استنباطی شامل آزمون کلموگروف – اسمیرنوف ، آزمون t مستقل ، آزمون لوین ، آزمون کای اسکوئر و آزمون آماری کوواریانس و با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. نتایج بررسی تحلیل کوواریانس نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی برنظریه انتخاب به طور معناداری موجب افزایش خودکارآمدی (٠٠٠٠١>p) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید. وجود مفروضه های مشترک بین مشاوره گروهی مبتنی برنظریه انتخاب و مفهوم خودکارآمدی تبیین کننده نتایج پژوهش بود.
ملخص الجهاز:
همانگونه که متون فوق نشان مي دهد سازه خودکارآمدي در نظريه بندورا به معني قابليت اعمال کنترل بر زنـدگي اسـت و بـه عقيده وي انسان ها خودگردان ، مبتکر، ژرف انديش و خودسـامان بخـش هسـتند و بـراي بوجـود آوردن پيامـدهاي مطلـوب ، از نيروي تاثير گذاري بر اعمالشان برخوردارند (١٥) و اين مفهوم شبيه به آن چيزي اسـت کـه در نظريـه انتخـاب تحـت عنـوان مسئوليت پذيري و کنترل دروني مطرح مي گردد (١٦)؛ بنابراين اين مسئله مطرح مي شود کـه آيـا بـا ارائـه صـحيح و منطقـي نظريه انتخاب و دستيابي به هدف غايي آن که همان مسئوليت پذيري و اعمال کنترل برخود است (١٧) مي توان خودکارآمـدي را نيز ارتقا بخشيد؟ 3 - Glasser 4 - choice theory 341 در سوي ديگر علاوه بر اشتراک مفهومي بين خودکارآمدي و نظريه انتخاب که در بالا به آن اشاره گرديد به نظر مـي رسـد کـه روند هايي که بر افزايش خودکارآمدي موثر هستند مانند نشان دادن تلاش افراد در غلبه بر مشکلات ، دادن احسـاس توانـايي و قدرت پس از عمل متقاعدسازي، نشان دادن تلاش افراد در غلبه بر مشکلات ، آماده سازي اهداف معيني به منظور حرکـت دادن افراد به سمت آن ها، شرکت در تعيين اهداف (١٨) با برنامه هايي که در درمان مبتني بر نظريه انتخاب مفيد و سازنده محسوب مي گردند مانند دست يافتني بودن اهداف ، درگيري شخصي در انجام امور زندگي، اعمال کنترل شخصـي بـر زنـدگي از طريـق انتخاب گري و متعهدانه بودن اجراي برنامه هاي مفيد از سوي مراجع (١٤) اشتراک بالايي دارند که همگي اين سئوال را مطرح مي کنند که آيا باتوجه به اشتراک دو متغير از طرفي و اشتراک روند هاي ارتقا بخش خودکارآمدي با برنامه هاي مفيـد نظريـه انتخاب آيا اين نظريه مي تواند موجب افزايش خودکارآمدي گردد؟ هدف پژوهش بررسي اثر بخشي مشاوره گروهي مبتني بر نظريه انتخاب بر افزايش خودکارآمدي دردانش آموزان دختر مقطع متوسطه فرضيه پژوهش مشاوره گروهي مبتني بر نظريه انتخاب بر افزايش خودکارآمدي دانش آموزان موثر مي باشد روش تحقيق جامعه آماري در پژوهش حاضر کليه دانش آموزان دختر دبيرستاني مشغول به تحصيل در سال تحصيلي ٩٣-٩٢ را شـامل مـي شود که که متقاضي شرکت در جلسات مشاوره گروهي مبتني بر نظريه انتخاب ، کـه درسـال ١٣٩٣ و در محـل مرکـز مشـاوره آموزشگاه عترت برگزار گرديد، مي باشند.