خلاصة:
حل مساله پیچیده مهارت شناختی مهمی است. اخیرا این مهارت را شامل تعدادی از مقیاس های ارزیابی
مهم آموزشی تلقی میکنند. با اینحال تعداد کمی از مطالعات بطور تجربی به ارزیابی حل مساله و اعتبار
سازه آن پرداختهاند. هدف این مطالعه ترسیم یک ساختار داخلی حل مسائل پیچیده، ٢- رابطه آن با
شخصیت و ٣- رابطه آن با هوش سیال و پیشرفت تحصیلی در نمونه ای به تعداد ٤٩٠ نفر دانش آموزان در
جامعه آلمان بین پایه های ٨ تا ١٣ ساله بود. نتایج تحقیق نشان داد که ١- حل مساله با مدل دو بعدی
فراگیری دانش و بکارگیری دانش با تشریح جزئیات آن دارای نتایج بهتری هست. ٢- رابطه بین حل مساله
و شخصیت بطور کلی ضعیف بود. ٣- حل مساله با هوش سیال رابطه متوسطی داشت، علاوه بر آن حل
مساله پیچیده بطور فزاینده ورای هوش سیال پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کرد. بطور کلی این مطالعه
نشان داد که بین حل مساله پیچیده پیشرفت تحصیلی رابطه پیش بینیکننده وجود دارد.
ملخص الجهاز:
بررسي ارتباط بين حل مسئله پيچيده ، شخصيت ، هوش سيال و پيشرفت تحصيلي کوثر آرين نژاد دانشجوي کارشناسي دانشگاه فرهنگيان چکيده حل مساله پيچيده مهارت شناختي مهمي است .
هدف اين مطالعه ترسيم يک ساختار داخلي حل مسائل پيچيده ، ٢- رابطه آن با شخصيت و ٣- رابطه آن با هوش سيال و پيشرفت تحصيلي در نمونه اي به تعداد ٤٩٠ نفر دانش آموزان در جامعه آلمان بين پايه هاي ٨ تا ١٣ ساله بود.
بطور کلي اين مطالعه نشان داد که بين حل مساله پيچيده پيشرفت تحصيلي رابطه پيش بينيکننده وجود دارد.
ابعاد حل مساله پيشرفته براي برازش مدل اندازه گيري متغيرهاي پنهان با دو جزء ٣.
0 = RMSEA براي نمرات مدرسه با برازش خوب مدل عامل نهفته علوم طبيعي بطور غيرمستقيم متشکل از نمرات رياضيات ، فيزيک ، شيمي و زيست شناسي و عامل نهان زبان بطور غيرمستقيم متشکل از نمرات زبان انگليسي و آلماني بود ;٩٨٨ .