خلاصة:
مقدمه: درس پژوهی فرایندی مستمر در جهت پرورش مهارت های حرفه ای معلمان است که توسط
تیم های درس پژوهی به کار گرفته میشود و فرصتی ایجاد میکند تا معلمان بتوانند برای فعالیت های
آموزشی، با کیفیت ترین شیوهها را طراحی و ارائه نمایند. فعالیتی در جهت بهبود امر تدریس است که در
آن معلمان، دروس مورد نظر خود را به طور مشترک و با همکاری هم طراحی، تدریس، مشاهده، تجزیه و
تحلیل و تجدید نظر میکنند. در این فرایند معلمان دائما کیفیت تجربیاتی راکه برای یادگیری دانش آموزان
شان فراهم میکنند بهبود میبخشند.
روش: دو گروه ١٥ نفره از معلمان ریاضی دوره ابتدایی شهر بندرعباس که به صورت اکتسابی تصادفی
انتخاب شدهاند. بدین صورت که یک گروه به صورت درس پژوهی بر خط از طریق نرم افزار ZOOM
که یک نرم افزارمناسب ویدئو کنفرانس و کلاس های انلاین میباشد و امکان را برای معلمان در هر شرایط
زمانی و مکانی برای برقراری کلاس خود و انتقال تجربیات در بین همکاران را فعال مینماید. و گروه
دیگر درس پژوهی سنتی اقدام نمودند. داده های کیفی در این پژوهش، شامل مشاهده فعال دو کلاس درس
ریاضی دوره دوم ابتدایی در فرایند درس پژوهی، بررسی طرح درسها، یادداشت های خود بازاندیشی
معلمان، نظرات و یادداشت های ناظر بیرونی و نظرات دانش آموزان و معلمان در مورد تاثیر دونو ع درس
پژوهی بر میزان یادگیری و درک آنها از چگونگی تدریس ریاضی بود. و در پایان دو گروه به پرسشنامه
خودکارآمدی معلمان را که اولین بار حسین چاری و سید عبدالوهاب سماوی و محمدی ترجمه کردند،
پاسخ دادند.
نتیجه گیری: درس پژوهی برخط تلاش میکنند طرح درس خود رابه صورت انلاین و غیرحضوری و
حضوری نقد و بررسی و به شیوه بهینه اصلاح نماید. طرح درس مشارکتی رمز موفقیت معلمان میباشند.
درس پژوهی برخط در برگیرنده درس پژوهی است که روشی نوین و برخاسته از آموزش و پرورش ژاپن
است که شامل طراحی، تدریس، مشاهده، ارزشیابی و بازنگری مشارکتی گروهی از معلمان در کلاس
درس میشود که همراه با تکنولوژی و فناوری در آموزش میباشد. وقتی خودکارآمدی در محیط
آموزشی و تدریس بیان میکنیم، خودکارآمدی معلم شکل میگیرد. خودکارآمدی معلم اعتقاد معلمان در
مورد تواناییهایشان برای آموزش و درگیر کردن مطلوب همه دانش آموزان است
ملخص الجهاز:
داده هاي کيفي در اين پژوهش ، شامل مشاهده فعال دو کلاس درس رياضي دوره دوم ابتدايي در فرايند درس پژوهي، بررسي طرح درس ها، يادداشت هاي خود بازانديشي معلمان ، نظرات و يادداشت هاي ناظر بيروني و نظرات دانش آموزان و معلمان در مورد تأثير دونو ع درس پژوهي بر ميزان يادگيري و درک آنها از چگونگي تدريس رياضي بود.
داده هاي کيفي در اين پژوهش ، شامل مشاهده فعال دو کلاس درس رياضي دوره دوم ابتدايي در فرايند درس پژوهي، بررسي طرح درس ها، يادداشت هاي خود بازانديشي معلمان ، نظرات و يادداشت هاي ناظر بيروني و نظرات دانش آموزان و معلمان در مورد تأثير دونو ع درس پژوهي بر ميزان يادگيري و درک آنها از چگونگي تدريس رياضي بود.
اين فرضيه به دنبال سنجش هدف اصلي پژوهش که "بررسي اثربخشي درس پژوهي بر خط بر خودکارآمدي معلمان رياضي دوره ابتدايي شهر بندرعباس " ميباشد؛ تنظيم شده است .
اين فرضيه به دنبال سنجش يکي از مؤلفه هاي خودکارآمدي به نام درگير کردن دانش آموزان توسط معلمان ميباشد با اين هدف که "تبيين تأثير اثر بخشي درس پژوهي برخط مديريت کلاسي معلمان رياضي دوره ابتدايي" ميباشد تنظيم شده است .
ميانگين نمرات مؤلفه مديريت کلاسي گروه آزمايش (١)، (٣٣/٣٣) وبراي گروه آزمايش (٢)، (٢٤/٤٦) ميباشد که اين نشان دهنده اثربخشي درس پژوهي برخط بر درگير کردن دانش آموزان توسط معلمان رياضي دوره ابتدايي در گروه آزمايش (١) است .