خلاصة:
در باب نحوه ارتباط نفس و بدن تاکنون نظریات گوناگونی از جانب حکما مطرح گردیده به گونهای که برخی همانند ابن سینا چنین ارتباطی را بر اساس فضای اصالت ماهیت عرضی و از نوع راکب و مرکوب میداند و برخی دیگر همچون ملاصدرا در مقابل بر اساس فضای اصاله الوجود و نظریه جسمانیه الحدوث بودن نفس ذاتی میداند. این پژوهش مبتنی بر روش تحلیل اطلاعات و مقارنه آرا در پی آن است که نادرستی یا قابل دفاع نبودن هر دو نظریه مذکور را تبیین نماید و پس از آن نظریه رابطه ذاتی نفس و بدن را که تمایزات اساسی با نظریه ملاصدرا دارد تبیین کند. بر این اساس ابتدا نظریه ابن سینا در باب نحوه ارتباط نفس و بدن و اشکالات آن بیان میگردد پس از آن نظریه ملاصدرا در باب کیفیت ارتباط نفس و بدن تقریر میگردد تا به دنبال آن پیشفرضهای اصاله الماهوی در نظریه جسمانیهالحدوث ملاصدرا نمایان گردد و مورد انتقاد قرار گیرد. برای نقد ژرفتر بر نظریه ملاصدرا برخی ادله ملاصدرا بر حدوث نفس نیز مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد تا ناکارآمدی این ادله در اثبات حدوث نفس و به دنبال آن رابطه ذاتی نفس و بدنی که ملاصدرا در پی آن است مشخص گردد. در گام سوم نظریه رابطه ذاتی نفس و بدن که متمایز از نظریه ملاصدرا است در چهار بخش به تفصیل مورد بحث قرار میگیرد و تمایزات آن با نظریه ابن سینا و ملاصدرا تبیین میگردد.
So far, various theories have been proposed by the scholars about the relationship between the soul and the body, so that some, such as Ibn Sina, consider such a relationship based on the originality of transcendental nature and of the type of rider and composite, while others, such as Mulla Sadra, consider it based on the originality of existence. And the theory of the physicality of occurrence considers the soul to be inherent. This research is based on the method of information analysis and comparison of opinions in order to explain the inaccuracy or indefensibility of both theories and then to explain the theory of the intrinsic relationship between the soul and the body that has fundamental differences with Mulla Sadra's theory. On this basis, first Ibn Sina's theory on the relationship between the soul and the body and its defects is stated. To take. For a deeper critique of Mulla Sadra's theory, some of Mulla Sadra's arguments on the occurrence of the soul are also analyzed to examine the ineffectiveness of these arguments in proving the occurrence of the soul and the consequent inherent relationship between the soul and the body that Mulla Sadra seeks. In the third step, the theory of the intrinsic relationship between the soul and the body, which is different from Mulla Sadra's theory, is discussed in detail in four sections, and its differences with the theory of Ibn Sina and Mulla Sadra are explained.