خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، واکاوی اجرای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در مدارس ابتدایی شهر نورآباد از دیدگاه مجریان برنامه درسی بهمنظور ارتقا کیفیت طرح است. نوع پژوهش کاربردی و روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان مجری طرح ارزشیابی کیفی توصیفی مدارس ابتدایی شهرستان نورآباد و حجم نمونه شامل 13 نفر از معلمان مذکور است که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه (غیر ساختارمند) است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است. پرسش پژوهش به دنبال بررسی چالشها و آسیبهای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است از دید معلمان آسیبهایی که باعث میشدند طرح از رسیدن به اهداف پیشبینیشده بازبماند عبارتاند از: روشن نبودن واژگان مقیاسها، کمبود زمان آموزشی، تنوع ابزارهای جمعآوری اطلاعات، امکان ارتقاء دانش آموزان ضعیف به پایه بالاتر، کافی نبودن کارگاههای ضمن خدمت در طول اجرای طرح، توجیه نشدن مدرسان کارگاههای آموزشی، توجیه نشدن والدین نسبت به طرح، کاهش حس رقابت و انگیزه، عدم تناسب حجم محتوا و مطالب کتابهای درسی با ابزارهای جمعآوری اطلاعات و زمان آموزشی، روشن نبودن اهداف طرح، سلیقهای شدن و مشکل بودن تفسیر اطلاعات در غالب مقیاسها، سردرگم ماندن دانش آموزان در ورود به مقاطع بالاتر وعدم ارزیابی و گرفتن بازخورد در طول و پایان سال از معلمان.
This study aimed to identify identifying pathology of conducting plan of descriptive qualitative evaluation in primary schoolsin Nurabad. The research type is applied, and the research method is qualitative and its type is phenomenology. The study population consisted of primary school teachers, purposive sampling were selected based on research interviews (non-structured). Data analysis was performed using content analysis. The research questions were to examine challenges damages descriptive qualitative evaluation plan. The findings suggest from teachers’ views the obstacles hampering the research to achieve its anticipated objectives are: lack of clear terms of scale, lack of training time, a variety of data collection tools, the possibility of improving the poor students to higher ground, lack of in-service workshops during the project, the teachers do not justify the workshops, parents are not justified compared to the plan, reducing competition and incentives, lack of adequate classroom teacher, lack of clear goals, subjective and difficult to interpret in terms of scale, remaining confused students entering higher education and lack of assessment and feedback from teachers during and at the end of the year.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش حاکي از آن است از ديد معلمان آسيب هايي که باعث مي شدند طرح از رسيدن به اهداف پيش بيني شده بازبماند عبارت اند از: روشن نبودن واژگان مقياس ها، کمبود زمان آموزشي ، تنوع ابزارهاي جمع آوري اطلاعات ، امکان ارتقاء دانش آموزان ضعيف به پايه بالاتر، کافي نبودن کارگاه هاي ضمن خدمت در طول اجراي طرح ، توجيه نشدن مدرسان کارگاه هاي آموزشي ، توجيه نشدن والدين نسبت به طرح ، کاهش حس رقابت و انگيزه ، عدم تناسب حجم محتوا و مطالب کتاب هاي درسي با ابزارهاي جمع آوري اطلاعات و زمان آموزشي ، روشن نبودن اهداف طرح ، سليقه اي شدن و مشکل بودن تفسير اطلاعات در غالب مقياس ها، سردرگم ماندن دانش آموزان در ورود به مقاطع بالاتر وعدم ارزيابي و گرفتن بازخورد در طول و پايان سال از معلمان .
, & Wiliam تعداد زياد دانش آموزان در هر کلاس نبود زيرساخت هاي لازم براي اجراي طرح وقت گير بودن ارزشيابي توصيفي متناسب نبودن ابزار گرداوري اطلاعات با محتواي کتاب کمبود امکانات و تجهيزات کاهش حس رقابت و انگيزه در دانش آموز تحقيقات خوش خلق (١٣٨٦)؛ ابومحمدي و خانقاني (١٣٨٤)؛ حامدي (١٣٨٨)؛ حيدري (١٣٨٨)؛ حسني و احمدي (١٣٨٣)؛ حقيقي (١٣٨٤)؛ نادري (١٣٨٨)؛ حسيني (١٣٩٠) و ميرزا محمدي (١٣٩٠)؛ محمدي (١٣٩٠)؛ شکاري (١٣٩٣) کريستوفر و همکاران (٢٠١٢)؛ لوينسون (٢٠١٣)؛ بلاک و ويليام (٢٠٠٢)؛ چان (٢٠٠٦) اين نتايج را تائيد ميکند.
Professional development in formative assessment: Effects on teacher classroom practice and student achievement, Doctoral thesis, Umeå University, Faculty of Science and Technology, Department of Science and Mathematics Education.