خلاصة:
نوآوري يکي از مهمترين ويژگيهاي استراتژي توسعه به منظور ورود به بازارهاي جديد و توسعه بازار ميباشد .با افزايش رقابت ١
در بازارهاي جهاني، شرکتها به اهميت نوآوري پي بردهاند؛ چرا که تغييرات رخ داده در فناوريها و رقابت شديد در بازارها،
ارزش کالاها و خدمات موجود را کاهش داده است .بنابراين نوآوري مولفهاي ضروري است تا سازمانها بتوانند در بازار عملکردي
بهتر داشته باشند، جايگاهي مثبت از خود در ذهن مشتريان ايجاد کنند و بتوانند به مزيتهاي رقابتي پايدار دست يابند. براي
موفق شدن ، سازمانها بايد از محيط آشفته به عنوان يک فرصت و نه يک تهديد استفاده کنند، سازمانها نياز دارند به سرعت با
شرايط جديد منطبق شوند .محيط آشفته بايد به عنوان يک محرک براي ايجاد قابليتهاي چابکي سازمان ديده شود. هدف از
انجام اين تحقيق بررسي تاثير نوآوري سازماني بر چابکي سازماني در مديريت بنادر و دريانوردي آبادان مي باشد. اين تحقيق از
نظر هدف کاربردي است و از نظر شيوه گردآوري و تحليل اطلاعات نيز اين تحقيق توصيفي و از نوع پيمايشي است . جامعه
آماري اين کليه کارکنان مديريت بنادر و دريانوردي آبادان به تعداد ١٩٠ نفر مي باشد. محقق به منظور تعيين حجم نمونه از
جدول مورگان استفاده نموده است که بر اين اساس تعداد ١٢٤ نفر نمونه تعيين شده است . روش نمونه گيري نيز در دسترس
است . براي جمع آوري داده هاي مورد نياز در اين تحقيق از پرسشنامه استفاده شده است . پرسشنامه استاندارد نوآوري سازماني
(دلگادو و همکاران ، ٢٠١١ ) و پرسشنامه چابکي سازماني(گلدمن ،٢٠١٤) که داراي روايي و پايايي(مقدار ضريب آلفاي
کرونباخ =٠.٨٢) مناسب ميباشد. در اين تحقيق از آزمون تحليل عاملي تاييدي و سپس از مدل معادلات ساختاري استفاده
شده است . جهت تحليل داده هاي جمع آوري شده و بررسي فرضيات تحقيق از نرم افزار هاي SPSS و Lisreal استفاده
شده است . نتايج بيانگر اين است که نوآوري تدريجي و نوآوري بنيادي بر چابکي سازماني( پاسخگويي، شايستگي، انعطاف
پذيري و سرعت ) در مديريت بنادر و دريانوردي آبادان تاثير دارد.