خلاصة:
هدف تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی خانوادهها در افزایش مهارتهای حل مساله کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شده است. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون باگروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه از بین افراد خانواده کارکنان شاغل علوم پزشکی بوشهر را تشکیل دادهاند. نمونه پژوهش 40 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه سبکهای حل مساله لانگ و کسیدی بود. ازهردو گروه آزمون پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد و سپس گروههای آزمایش در 6 جلسه دو ساعته تحت آموزشهای حل مساله قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج پژوهش نشان داد که، آموزش گروهی خانوادهها مهارتهای حل مساله آنان را بهطور معناداری افزایش داده است. از یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که، شرکت افراد خانواده در جلسات آموزش حل مساله، میزان مهارتهای اجتماعی آنان را افزایش و مشکلات رفتاری آنان را کاهش میدهد.
ملخص الجهاز:
جدول (1) نتایج تحلیل کواریانس تأثیر آموزش بر سبک خلاقیت افراد در حل مسأله {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطوري که در جدول فوق میشود، پس از حذف تأثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به مقدار F محاسبه شده، مشاهده ميشود كه بين ميانگينهاي تعديل شده نمرات سبک خلاقیت در دو گروه آزمايش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنا داري وجود دارد (01/0P فرضيه دوم: آموزش گروهی خانوادهها بر کاهش سبک اجتناب آنان مؤثر است.
جدول (5) نتایج تحلیل کواریانس تأثیر آموزش بر اعتماد افراد در حل مسأله {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطوري که در جدول بالا مشاهده میشود، پس از حذف تأثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به مقدار F محاسبه شده، مشاهده ميشود كه بين ميانگينهاي تعديل شده نمرات اعتماد در حل مسأله در دو گروه آزمايش و كنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنا داري وجود دارد (01/0P فرضيه ششم: آموزش گروهی خانوادهها بر سبک گرایش آنان مؤثر است.
جدول (6) نتایج تحلیل کواریانس تأثیر آموزش بر سبک گرایش افراد در حل مسأله {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطوري که در بالا مشاهده میشود، پس از حذف تأثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به مقدار F محاسبه شده، مشاهده ميشود كه بين ميانگينهاي تعديل شده نمرات سبک گرایش در دو گروه آزمايش و كنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنا داري وجود دارد (01/0P نتیجه گیری این پژوهش با هدف کلی: بررسی تأثیر آموزش خانواده در بهبود و افزایش مهارتهای حل مسأله کارکنان علوم پزشکی بوشهر میباشد.