خلاصة:
بحران کرونا، کلیه نهادهای جامعه جهانی را با چالشهای زیادی مواجه ساخته است. در طول تاریخ، بشر کوشیده راهحل مناسبی برای بحرانهای پیشآمده پیدا کند. آموزش الکترونیکی بهعنوان پارادیمی نوین با هدف ادامه آموزش در طول همهگیری کرونا تعریفشده است. به نظر میرسد کشورهای توسعهیافته زیرساختهای فناوری لازم برای گذار از آموزش حضوری به دیجیتال را دارا هستند. ولی در مقابل، کشورهای درحالتوسعه بهطور کامل برای این انتقال آماده نیستند. هدف این پژوهش واکاوی پدیده آموزش الکترونیکی و بررسی چالشهای راهاندازی و اجراء آن در بخشهای مختلف دانشگاه در دوران کرونا با تمرکز بر کشورهای درحالتوسعه است. مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوای اسناد انجام شد. ابتدا با استفاده از کلمات کلیدی اختصاصی جستجوی جامع در بانکهای اطلاعاتی معتبر انجام گردید. با مرور منابع الکترونیک، تمامی اسناد و مقالات موجود مرتبط با آموزش الکترونیک و بیماری کرونا، در بازه زمانی 2019 تا 2021 جستجو و جمعآوری شد. پس از غربالگری چندمرحلهای نهایتا 40 سند انتخاب و سپس تجزیهوتحلیل نهایی انجام گردید. درمجموع نتایج این پژوهش نشان داد که باوجوداینکه آموزش الکترونیک در شرایط پاندمی کمک شایانی در دستیابی به اهداف آموزشی نموده است ولی در جوامع درحالتوسعه این روش آموزش با چالشهای اساسی مواجه است و کاربران همچنان به آموزش حضوری تمایل دارند.
The Corona crisis has posed many challenges to all institutions of the international community. Throughout history, human beings have tried to find a suitable solution to the crises that have occurred. E-learning has been defined as a new paradigm aimed at continuing education during the COVID-19 epidemic. Developed countries seem to have the necessary technological infrastructure to transition from face-to-face to digital education. In contrast, developing countries are not fully prepared for this transition. The purpose of this study is to investigate the phenomenon of e-learning and to examine the challenges of setting up and implementing it in different parts of the university during the Corona period with a focus on developing countries. The present qualitative study was performed by document content analysis method. First, a comprehensive search of PubMed, Web of Science and Scopus databases was performed using specific keywords. By reviewing electronic resources, all available documents and articles related to e-learning and coronary heart disease were searched and collected in the period 2019 to 2021. After multi-stage screening, 40 documents were finally selected and then final analysis was performed. In general, the results of this study showed that although e-learning in pandemic conditions has helped a lot in achieving educational goals, but in developing societies this method of education faces major challenges and users still tend to face-to-face training.
ملخص الجهاز:
تقریباً اکثر کلاسهای آم Alsoufi, Alsuyihili, Msherghi, Elhadi, Atiyah, Ashini, Ashwieb, Ghula, Ben Hasan, Abudabuos, Alameen, Abokhdhir, Anaiba, Nagib, Shuwayyah, Benothman, Arrefae, Alkhwayildi, Alhadi, Zaid, Elhadi.
درحالیکه آمار جامعی در مورد ظرفیت پهنای باند دانشگاهها در داخل و خارج کشورها وجود ندارد، شکل 2 با نشان دادن نسبت خانوارهای متصل به آن، ایده روشنی از ت ICT Settersten, Bernardi, Härkönen, Antonucci, Dykstra, Heckhausen, Kuh, Mayer, Moen, Mortimer, Mulder, Smeeding, van der Lippe, Hagestad, Kohli, Levy, Schoon, & Thomson Hussein, Saleem, Musa, Ibrahim, & Naqid Adedoyin & Soykan Mathews & Basco Baloch, Ma, Ji, Ghanbari, Pan, & Aljabr قارهها و گروهبندی کشورها ارائه میدهد.
پس از خرید پلتفرم، بهروزرسانی، ارتقاء، تعمیر و یافتن نواقص آن بر عهده این کارشناسان بود درعینحال، آنها باید کارگاههای مختلفی جهت آموزش تولید محتوای آموزشی برای مربیان ترتیب دهند و به پشتیبانی فنی اساتید و دانشجویان بپردازند؛ که این امر کار کارشناسان فناوری اطلاعات را بشدت افزایش داد بهطوریکه است Abdel-Gawad& Woollard Ranjbar Kouchaksaraei, Rohaninasab, Nikjo, & Jannati Chang & Fang Alqahtani & Rajkhan Vahdani, Rezasoltani, & Jafari Wadhwa & Khatak Hoq Al-Balas, Al-Balas, Jaber et al حمایت فنی از معلمان و دانشجویان امری اجتنابناپذیر بود که هزینههای زیادی را به دانشگاهها تحمیل کرد (آددوئین و سویکان 1 ، 20 > چالشهای ارزشیابی در آموزش الکتر > برنامههای ارزشیابی، ضرورتاً بخش بااهمیتی از فعالیتهای دانشگاهها را تشکیل میده 2 i"/>i"/>، 2020).