خلاصة:
جامعه ای میتواند در توسعه پیشتاز باشد که در راستای تقویت کارآفرینی حرکت کند. از عوامل بسترساز رفتارهای کارآفرینانـه ، توجـه بـه ارتقای عوامل نرم روان شناختی و رفتاری، از جمله سرمایۀ اجتماعی در سطح جامعه و سازمان ها است . هدف اصلی این پـژوهش بررسـی نقش سرمایۀ اجتماعی (به عنوان عاملی فرهنگی-رفتاری) در تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه است . پـژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی است . جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ کارکنان سـتادی گـروه بهمـن در تهـران بوده است که از میان آن ها ١٥٠ نفر براساس فرمول نمونه گیری از جامعۀ محدود به روش تصادفی ساده انتخاب شـدند. داده هـا پـس از جمع آوری، با نرم افزار آماری Amos تجزیه وتحلیل شد. نتایج پژوهش نشان دهندة تاثیر مثبت و معنادار سـرمایۀ اجتمـاعی بـر رفتارهـای شهروندی سازمانی و رفتارهای کارآفرینانه ، و نیز تاثیر مثبت و معنادار رفتارهای شهروندی سازمانی بر رفتارهای کارآفرینانه است
ملخص الجهاز:
بنابراين ، يکي از عوامل بسترساز رفتارهاي کارآفرينانه ، توجه بـه ارتقـاي عوامـل نرم روان شناختي و رفتاري از جمله سرمايۀ اجتماعي و رفتارهـاي شـهروندي سـازماني در سـطح جامعه و سازمان ها است .
همچنين ، در اين پژوهش بر خلاف تحقيقات پيشين که ارتباط متغيرهاي سرمايۀ اجتمـاعي و رفتارهـاي کارآفرينانـه ، سـرمايۀ اجتمـاعي و رفتارهـاي شـهروندي سـازماني ، رفتارهاي شهروندي سازماني و رفتارهاي کارآفرينانه را به طور مجزا بررسي کرده بودند، ارتباط ايـن سه متغير در يک مدل کلي بررسي ميشود.
در تحقيـق فـرازي و همکـاران (١٣٩١) رابطـۀ ابعـاد سرمايۀ اجتماعي مديران و کارشناسان ستادي دفتر مرکزي يک شرکت بيمه و سهم هـر يـک از آن ابعاد در پيش بيني گرايش به رفتارهـاي شـهروندي آنـان ، بررسـي شـد و نشـان داده شـد سـرمايۀ اجتماعي و رفتارهاي شهروندي سازماني رابطۀ مثبت و معنادار دارند.
٤٧١ مدل مفهومي پژوهش پژوهش حاضر در پي بررسي نقش سرمايۀ اجتماعي در رفتارهاي شهروندي سازماني و رفتارهـاي کارآفرينانه است .
ضرايب رگرسيوني و نتايج آزمون فرضيه ها (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به شکل ٢، ضريب تعيين رفتارهاي کارآفرينانه برابر با ٠/١٨ است که نشان ميدهـد دو متغير سرمايۀ اجتماعي و رفتارهاي شهروندي سازماني در مجموع ، ١٨ درصـد تغييـرات رفتارهـاي کارآفرينانه را تبيين ميکنند.
The effect of social capital on organizational citizenship behavior: A case study of employees in Mashhad Municipality.
The relationship between social capital, organizational citizenship behaviors, and individual performance: An empirical study from banking industry in Indonesia.