خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش های نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی در کودکان اتیسم انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا نیمه تجربی، به صورت پیش آزمون – پس آزمون بوده است و ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر بسته ی آموزشی طراحی شده توسط پژوهشگر است. نمونه پژوهش شامل ۳۵ دانش آموزان دبستانی طیف اتیسم مراجعه کننده به مرکز آوای رهایی شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بوده است و روش نمونهگیری انتخاب تصادفی بود. همچنین روش تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل کواریانس انجام شده است. یافته های پژوهش نشان داد که تمامی فرضیه مورد پذیرش قرار گرفته است و اثربخشی بسته آموزشی نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی در کودکان اتیسم دبستانی به صورت مثبت بوده است.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of software training on visual and spatial skills in children with autism. The present study was a pre-test-post-test in terms of applied purpose and quasi-experimental implementation method, and the data collection tool in the present study is an educational package designed by the researcher. The research sample consisted of 35 primary school students with autism spectrum referred to the Voice of Liberation Center in Tehran in 1400 and the sampling method was random selection. Also, data analysis method was performed by analysis of covariance. Findings showed that all hypotheses have been accepted and the effectiveness of the software package on visual and spatial skills in primary school children with autism has been positive.
ملخص الجهاز:
بررسی اثربخشی آموزشهای نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی کودکان اتیسم دبستانی The effectiveness of software training on visual and spatial skills of children with primary school autism عسل کریمی * کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد تهران مرکز.
com چکیده پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش های نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی در کودکان اتیسم انجام شده است.
یافته های پژوهش نشان داد که تمامی فرضیه مورد پذیرش قرار گرفته است و اثربخشی بسته آموزشی نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی در کودکان اتیسم دبستانی به صورت مثبت بوده است.
(طاعتیان ، 1394) در این قسمت به بررسی پژوهشهایی که مشابه با این زمینه انجام شده است می پردازیم: برای مثال پژوهش اثربخشی نرمافزار شناختی کاپیتان لاگ بر حافظۀ فعال دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری که غیاثوند و امیری مجد در سال ۱۳۹۷انجام دادند نشان داد که نرمافزارشناختی کاپیتانلاگ بر حافظۀ فعال دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری تأثیر مثبت دارد.
آنها در این پژوهش چنین بیان کردند که آموزش مهارت دیداری- فضایی (VMI) یک ابزار ارزیابی مهم است که توسط متخصصین کاردرمانی که با کودکان کار میکنند مورد استفاده قرار میگیرد.
جدول 4: انالیز کوواریانس فرضیه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در اینجا جا دارد که پیش فرض همگنی شیب رگرسیونی نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ در قسمت گروه مهارت دیداری و فضایی کودکان ، آماره آزمون F، 654/1 و سطح معناداری نیز 245/0 شده است که بیش از 05/0 میباشد.
به عبارتی دیگر، بسته آموزشی نرم افزاری بر مهارت دیداری و فضایی کودکان اتیسم تاثیر داشته است.