خلاصة:
اين مقاله بر تحليل رويکردهاي مديريت کلاس درس در هر دو بخش دولتي و خصوصي و در سطح مدارس ابتدايي متمرکز ١
است . مديريت کلاس درس ، بخش مهمي از فرآيند يادگيري مؤثر است . به اين دليل که با مديريت مؤثر کلاس درس ، دانش
آموزان در فضاي کلاسي مثبت و محيطي دلسوز شکوفا مي شوند. براي دانش آموزان ، مديريت مؤثر کلاس درس فرصت هايي را
براي آنها فراهم مي کند تا در حين يادگيري ، خود را اجتماعي کنند. براي معلم ، مديريت مؤثر کلاس درس مستلزم نظم و
انضباط و آموزش مثمر ثمر است . معلمان موفق با مديريت مؤثر کلاس درس باعث مي شوند تا يادگيري در دانش آموزان عمق
پيدا کند و با برقراري ارتباط بين محتوا و کنش هاي روزانه ، به اهداف يادگيري دست پيدا کنند. مديريت کلاس درس ، مانند
ديگر موقعيت هاي اجتماعي و گروهي، مستلزم انجام دادن کارکردهاي مديريت يعني طراحي و سازماندهي، رهبري، نظارت و
کنترل و ارزشيابي است . تحقق اين کارکردها جو کلاس را براي يادگيري و آموزش فراهم مي کند. موقعيت کلاس درس ويژگي
هاي خاصي دارد که تفکيک کارکردها از يکديگر به سختي امکان پذير است ؛ ولي تحقق کليه کارکردها در فرايند اداره کلاس
درس ضروري است . اداره کلاس درس همواره پيش نياز يک محيط يادگيري اثربخش براي دست يابي به اهداف آموزشي است .
طراحي و سازماندهي کلاس درس اداره کلاس درس را آسان تر مي کند. اين فعاليت بايد به گونه اي طراحي شود که از طريق
آن فرصت هاي يادگيري بيشتري فراهم شود و مهارت هاي اجتماعي و مشارکتي دانش آموزان رشد و ارتقاء يابد. مديريت
کلاس در کلاس ها، بسيار مهم است زيرا از اجراي صحيح توسعه برنامه درسي، توسعه بهترين روشهاي آموزشي و عملي کردن
آنها پشتيباني مي کند. مديريت کلاس را مي توان به عنوان اقدامات و جهاتي که معلمان براي ايجاد يک فضاي يادگيري موفق
استفاده مي کنند، توضيح داد. در واقع ، داشتن تأثير مثبت در دستيابي دانش آموزان به اهداف يادگيري، در تلاش براي
اطمينان از اينکه همه دانش آموزان بهترين آموزش را مي بينند ، به نظر مي رسد براي برنامه هاي مربي صرف وقت و تلاش
بيشتر در جهت اطمينان از اينکه مربيان و مربيان به خوبي در مديريت کلاس مهارت دارند ، مفيد باشد.