ملخص الجهاز:
"مردمنگری و واقعگرایی در آثار استاد علی اکبر صنعتی فرهاد ابراهیمی/کارشناس مجسمهسازی در دورانهای گذشته اغلب هنرمندان به علتهایی که باید در جامعهشناسی تاریخی جستوجو کرد،به ندرت توانستهاند از دایره خواست هنرپروران پا بیرون گذارند و از مدح و هنر سفارششده رسمی برهند،تنها در پارهای از موارد،معدودی از هنرمندان توانستند اندکی از خواستهای حامیان خود فاصله گرفته و با الهام از زندگی مردم آثاری نسبتا واقعگرا،به وجود آورند.
و در کنار اینکار به خلق آثاری با الهام از زندگی مردم کوچه و بازار پرداخت و پس از مدت کوتاهی موفق شد نمایشگاهی از آثارش را در همان محل برگزار کند،این نمایشگاه که مورد توجه بسیار قرار گرفت تا مدت ها برپا بود تااینکه برای گسترش فضای اطراف ساختمان موزه ایران باستان مجبور به تخلیه ساختمان شدند و مجسمههای ساختهشده را به محل دیگری که یکی از انبارهای شهرداری بود،واقع در میدان سپه سابق منتقل کردند.
» مجسمههای استاد صنعتی واقعیات زندگی مردم را بازتاب میدهند،صنعتی با واداشتن بیننده به لمس اثر و قرارگرفتن در قلب یک واقعه وی را در آن شریک میسازد،صنعتی بر اثر کار مداوم بر روی شخصیتهای مجموعههایش بهخصوص کاراکترهای اصلی توانسته است به روشنی و وضوح چهره واقعی آنها را به نمایش بگذارد،شخصیتها در آثار استاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطور زنده از احساساتی دراماتیک آکندهاند؛مجوعه آثار استاد صنعتی در موزههای تهران و کرمان و دیگر آثار ایشان هریک به تنهایی گواه بر این مدعا هستند**در آثار استاد محتوا تابع یک ضرورت خاص بیرونی است که از درون پرجنبوجوش او نشأت گرفته و این حس درونی در تجسم عینی شکل خاصی نمایانگر مصایب مردم به خود میگیرد و اثری ماندگار خلق میشود."