ملخص الجهاز:
"جنگ و ادبیات آلمان رضا نجفی (به تصویر صفحه مراجعه شود) یادداشت: یکی از پرسشهایی که همواره ذهن اندیشمندان حوزههای گوناگون-از سیاست،و فلسفه گرفته تا جامعهشناسی و روانشناسی-را به خود معطوفکرده،ریشهها و سببهای بروز دو جنگجهانی و نقش فرهنگ و اندیشهء آلمانی در بروز این جنگهاست.
از زمان گوتهء جوان و نهضت ادبی«توفان و تهاجم»تابه اوایل سدهء 02،ادبیات آلمان در طریق سنتی خویش بوده و باز به همین دلیل ادبیات آلمانی همواره به گذشته و اساطیر خود توجه کرده است به گونهای که پیش از سدهء 02 آلمانیان هرچه بیشتر به سرودهها و نوشتههای ملی کهن خود رویآوردند به ویژهء آثار ولفرامفون اشنباح در مورد اساطیر و افسانههای ژرمنی ازجمله پارتسیفال،ویلهالم،تیتوتل و...
گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی خود نویسندهای ناموفق بود که در نخستین رمانش که پیش از آشنایی با نازیها نوشتهشده بود،مینویسد:«تنها جنگ علیه پوسیدگی و عفونت است که میتوند یکبار دیگر ما را نجات دهد...
در میان این نشریات حتی نشریات وزین ادبی یافت میشد که سابقهای دویست ساله داشتند و بزرگانی چون فردیک کبیر،گوته،هگل،کانت گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی خود نویسندهای ناموفق بود که در نخستین رمانش که پیش از آشنایی با نازیها نوشته شده بود، مینویسد:«تنها جنگ علیه پوسیدگی و عفونت است که میتواند یکبار دیگر ما را نجات دهد...
ازجمله دیگر اقدامات گوبلز در حمایت از ادبیات ناسیونال سوسیالیستی به فیلم درآوردن برخی از رمانهای فاشیستی و نیز برگزاری«کنگرهء نویسندگان اروپایی»به ریاست هانس کاروسا در وایمار بود که این امر از سوی نویسندگان در تبعید آلمان به مانند توماسمان با تمسخر روبهرو شد."