خلاصة:
آموزش و پرورش با هدف تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه ایجاد شده است. این نهاد برای تعلیم
دانش آموزان از اصول یادگیری بهره میگیرد و از آنجا که میزان موفقیت در این امر بسیار برای کارکنان
حوزه تعلیم و تربیت با اهمیت است از روشهای ارزشیابی متنوعی برای سنجش دانش آموزان استفاده
میکنند. هدف ما در این مقاله آشنایی با تعاریف ارزشیابی» یادگیری» سنجش» آزمون و سپس بررسی
اهداف ارزشیابی و اصول ارزشیابی مناسب» بررسی ابزارهای ارزشیابی» مقایسه ارزشیابی کیفی و کمی بوده
است و در نهایت با بررسی ارزشیابی در فرایند یادگیری و لزوم وجود ارزشیابی بحث را به پایان رساندیم.
جامعه آماری دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی میباشند. روش پژوهش کتابخانهای میباشد. در نهایت
در این مقاله با بررسی موارد مختلف به این نتیجه پی بردیم که بهترین نوع ارزشیابی» نوع کیفی آن و
دخالت دانش آموزان در امر ارزشیابی است که باعث فراگرفتن نحوه درست خود آزمایی و کنترل
یادگیری خود دانش آموزان میشود. همچنین افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان و عدم اضطراب از
ارزشیابی از مزایای دیگر آن است.
ملخص الجهاز:
هرگنهان ) و اما در مورد تعريف ارزش يابي اينگونه بيان شده است که ارزشيابي عبارت است از يک فرايند نظام دار براي جمع آوري، تحليل و تغيير اطلاعات براي اينکه تعيين شود آيا اهداف مورد نظر تحقق يافته اند يا درحال تحقق يافتن هستند و به چه ميزان ؟ اگر يادگيري را تغيير در رفتار شاگرد بر اثر تجربه هاي آموزشي بدانيم ، امتحان عبارت است از اندازه گيري ميزان تغييرات ايجاد شده در رفتار شاگردان ، بر اساس هدف هاي تعيين شده در فعاليت هاي آموزشي.
ارزشيابي از يک سو بايد وسيله تشخيص باشد، يعني از جهاتي قادر باشد از ميزان فعاليت هاي شاگردان در طول يادگيري و از ميزان آموخته ها، پيشرفت و عقب ماندگي آنان اطلاعاتي معتبر به دست دهد و نيز بتواند آگاهي هاي لازم را از قدرت و ضعف روش تدريس معلم ، ارزشمند و صريح بودن هدف هاي آموزشي و اعتبار محتوا در اختيار بگذارد و از سوي ديگر، ارزشيابي بايد وسيله پيش بيني باشد، يعني نشان دهدکه شاگرد در چه زمينه اي قادر است موفقيت بيشتري کسب کند و در چه جنبه هايي توان پيشرفتندارد.
نتايج ارزشيابي نه تنها ميزان پيشرفت تحصيلي شاگردان و عملکرد آنان را در فعاليت هاي آموزشي و پرورشي مشخص مي سازد، بلکه کيفيت تلاش شاگردان و روش تدريس معلم و ميزان مهارت وي را در اين زمينه مورد ارزيابي قرار ميدهد.