خلاصة:
چکیده
فعالیتهای پرورشی در مدارس برای تربیت دانش آموزان انجام میشود و تفکر غالب آن است که این
فعالیتها به تربیت دینی و اخلاقی میانجامد. هدف این پژوهش آسیب شناسی این فعالیتهاست که
میتواند راه را برای برنامه ریزان و مسئولان روشن کند. روش پژوهش» توصیفی مبتنی بر منابع اسنادی و
کتابخانهای است. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که آسیبهای امور پرورشی را بشناسیم و راهکار های
مناسب ارائه دهیم براساس نتایج به دست آمده» آسیبهای موجود» ء برخاسته از ساختار» شیوة اجرا و
انگیزش مادی و معنوی مربیان است. میان مقطع تدریس آزمودنیها با دیدگاهشان دربارة ساختار» روش
اجرای برنامهها و انگیپزش معنوی رابطة معنا دار وجود دارد. جنسیت و رستة شغلی با هیچ یک از ابعاد
ساختاری اجرایی» انگیزش مادی» نیروی انسانی و انگیزش معنوی رابطة معنا دار نداشت. متغیر سن با ابعاد
یادشده رابطة معنادار نداشت و متاهلان درباره انگیزش مادی نگرش منفی تری داشتند.
ملخص الجهاز:
همين گزاره به عنوان اصل سوم از اصول آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران آمده : «در نظام آموزش وپرورش بايد تزکيه بر تعليم تقدم داشته و از هيچ يک از شئون تعليم وتربيت منفک نباشد» همچنين در اصل ششم آمده : «تعليم وتربيت علاوه بر آموزش علوم و انتقال معلوماتي که سطح دانش و اطلاعات دانش آموزان را افزايش ميدهد، به جهت رشد ساير ابعاد وجودي و کشف و هدايت استعدادهاي متنوع دانش آموزان ، بايد برنامه هاي متنوع ، جاذب و سازنده تهيه و به مرحله اجرا گذاشته شود» در اين بخش تزکيه يا همان پرورش به عنوان رشد ساير ابعاد وجودي دانش آموزان يعني ابعاد عاطفي، اجتماعي، سياسي، مدني، اخلاقي و ديني، تعبير و آن را از آموزش (انتقال معلومات ) متفاوت تلقي کرده اند و درنهايت بر اساس همين اصول ، متولي خاصي براي اين فعاليت ها در مدرسه و در سطوح بالاتر مديريت پيش بينيشده است که همان مربي تربيتي و ساختار معاونت پرورشي است (حسني، ١٣٨٥).
بر اساس نتايج به دست آمده در اين پژوهش دربارة مقايسۀ ابعاد چهارگانه ساختاري ـ اجرايي، انگيزش مادي، نيروي انساني و انگيزش معنوي، به نظر ميرسد که ازنظر مربيان پرورشي بيشترين آسيب در فعاليت هاي پرورشي و نيز نهاد امور تربيتي از ساختار تفکيکي آموزش از پرورش و نيز شيوه هاي اجرايي فعاليت هاي پرورشي برخاسته است که اين نتيجه با نظريات مرادي (١٣٨٢)، کريمي (١٣٨٣)، حسني (١٣٨٦)، و همچنين با ديدگاه کاردان (حسيني، ١٣٨٥) در بخش ساختار هماهنگ و موافق است .