خلاصة:
راههای مواصلاتی برای کشورهای آسیایی به دلیل وسعت جغرافیایی قارۀ کهن از اهمیت خاصی در تبیین سیستم منطقهای برخوردار است. این امر سیاست منطقهای چین را به عنوان قدرتمندترین کشور آسیایی و مولدترین مردم جهان، نسبت به محیط پیرامونی دستخوش تغییرات عمدهای کرده است. در این بین نقش قفقاز جنوبی به عنوان پل ارتباطی چین با غرب و بازارهای صادراتی اروپا بسیار حائز اهمیت است. لذا پکن با بهرهگیری از ظرفیت قفقاز بهعنوان حلقه اتصال منافع استراتژیک خود بهویژه در حوزه انرژی و تجارت زمینه افزایش تعاملات را با جمهوریهای قفقاز جنوبی تحت لوای پروژه جاده اقتصادی ابریشم جدید (یک کمربند، یک راه) فراهم میسازد. از سوی دیگر در تاریخ روابط دولتهای آسیایی و اروپایی، قفقاز به شاه کلید مناسبات قارهای شهرت یافته است. که این نقش مسئولیت دولتهای قفقازی را در تعامل هرچه مطلوبتر با چین دو چندان میکند. از اینرو در پژوهش پیش رو تلاش خواهد شد؛ تا با تاکید بر نگرش تحلیلی و از منظر تئوری سیستم منطقهای، سیاستهای منطقهای چین در قبال جمهوریهای قفقاز جنوبی و نحوۀ اثرگذاری پروژه جاده اقتصادی ابریشم جدید در افزایش دامنه نفوذ پکن در قفقاز جنوبی و نیز تاریخ مناسبات اقتصادی پکن و دولتهای قفقازی، با توجه به اسناد موجود بررسی شود. در این بین فرضیه پژوهش بر این پایه استوار است که با توجه به استقرار سیاست خارجی چین بر پایه تعاملات اقتصادی با دولتهای منطقه، افزایش روابط چین با جمهوریهای قفقاز جنوبی در راستای احداث پروژه جاده اقتصادی ابریشم جدید، موجب تثبیت جایگاه چین در منطقه و تقویت مناسبات در سایر حوزههای اقتصادی خواهد شد.
Transportation routes for Asian countries due to the geographical size of the ancient continent is of particular importance in explaining the regional system. This has led to major changes in China's regional policy as the most powerful Asian country and the most productive people in the world. Meanwhile, the role of the South Caucasus as a bridge between China and the West and European export markets is very important. Therefore, using the capacity of the Caucasus as a link between its strategic interests, especially in the field of energy and trade, Beijing provides the ground for increasing interactions with the republics of the South Caucasus under the banner of the New Silk Road (One Belt One Road) project. On the other hand, in the history of relations between Asian and European states, the Caucasus has become known as the key to continental relations. This role doubles the responsibility of Caucasian states in their more favorable interaction with China.
Therefore, efforts will be made in the current research, by putting emphasis on the analytical and theoretical perspective of the regional system, to examine China's regional policies towards the South Caucasus republics and the impact of the New Silk Road project on increasing Beijing's influence in the South Caucasus, as well as the history of economic relations between Beijing and the Caucasian states based available documents. Meanwhile, the research hypothesis is based on the fact that due to the establishment of China's foreign policy based on economic interactions with regional governments, increasing China's relations with the South Caucasus republics to build a new Silk Road economic project, stabilizes China's position in the region and will strengthen relations in other economic areas.