خلاصة:
انتخابات موثرترین و عملیترین وسیله برای اعمال افکار و عقاید مردم و تشخیص گزینهها و ارجحیتهای اجتماعی در جوامع مردم سالار است که طی فرآیند آن، رای دهی و مشارکت انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان نقش اساسی دارد. این پژوهش تحلیلی از جغرافیای انتخابات و تکنیکهای نوینی است که کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه اسلام آباد و دالاهو برای موفقیت در انتخابات بهکار گرفتهاند. روش مورد استفاده در این پژوهش با توجه به ماهیت و اهداف موضوع و همچنین متناسب با آزمون فرضیهها و گردآوری داده ها، روش توصیفی تحلیلی میباشد . جامعه آماری آن خانوارهای ساکن در حوزه انتخابیه اسلام آباد و دالاهو با جمعیتی بالغ بر 176864 نفر و 51177 خانوار میباشد. یافتهها نشان داد رابطه معنادار بین احساس وضعیت اجتماعی- اقتصادی و بهکار بردن تکنیکها و شگردهای تبلیغاتی کاندیداها وجود دارد؛ به عبارتی هر چه وضعیت اجتماعی- اقتصادی کاندیداها مناسب تر باشد تکنیکها از لحاظ کمی و کیفی در سطح بالاتری خواهد بود.
Elections are the most effective and practical tool and means for exercising the thoughts and beliefs of the people and recognizing social options and priorities in democratic societies, during which the voting and participation of the elected candidates and the voters play an essential role. In the Islamic Republic of Iran, a favorable circumstance and profitable condition has been provided for public freedom and a widespread and great political participation of citizens, groups and parties in order to determine the political destiny and fate through elections. Elections are mentioned a fundamental mechanism for gathering and recognizing social choices and preferences, hence its rule and legitimacy is determined by the people. The method which used in this research is a descriptive- analytic according to the nature and aims of the subject and also in accordance with the testing of hypotheses and data collection. The statistical population is the households living in Islamabad and Dalahou districts with a population above 176864 people and 51177 households. The research findings show that there is a significant relationship between the sense of socio-economic status and the use of candidates' advertising techniques; In other words, the more suitable the socio- economic situation of the candidates, the higher the techniques will be in terms of quantity and quality