خلاصة:
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل الگوی مدیریت مدارس متوسطه و ارتقاء ساختار سازمانی در راستای سیاستهای کلی نظام و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در ایران است. این پژوهش از لحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی و از جهت شیوه اجرا، کیفی- کمی بود. در بخش کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون، ابعاد و مولفه های ارتقای مدارس توسط 15نفر از اساتید ومتخصصین مدیریت آموزشی به شکل هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری شناسایی و انتخاب گردید و پژوهشگر با استفاده از روش کیفی به طراحی یک الگو جهت مدل مدیریت مدارس و ارتقای ساختار سازمانی آن پرداخت. ابزار اندازه گیری دربخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و نیز سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. داده های اسنادی به شیوه کیفی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرآیند تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی جهت اعتبارسنجی، جامعه آماری این پژوهش مدیران مدارس متوسطه دولتی شهر کرج بود. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش نیز نرمافزار Smart-PLS3 و SPSS22 مورد استفاده قرار گرفت. یافته های پژوهش بیانگر آن است که چارچوبها و سیاستهای طراحی مدل مدیریت مدارس و ارتقاء ساختار سازمانی را می-توان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در 6 چارچوب و سیاست کلان و 13 خرده چارچوب ، سیاست و زیر مولفههای آن تدوین نمود.نتایج پژوهش نشان داد که الگوی مدل مدیریت مدارس و ارتقاء ساختار سازمانی براساس سیاست های کلی نظام و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش دارای اعتبار میباشد و شامل مولفههای مالی، آموزشی، اخلاقی، فرهنگی، راهبردی و اداری می باشد.
The purpose of this study is to design and validate the model of secondary school management model and improve the organizational structure in line with the general policies of the system and the document of fundamental change in education in Iran. This research was descriptive in terms of data collection method and qualitative-quantitative in terms of implementation method. In the qualitative section, using the content analysis approach, the dimensions and components of school promotion were purposefully identified and selected by 15 professors and educational management specialists to achieve theoretical saturation. And upgrade its organizational structure. Qualitative measurement tools were semi-structured interviews and researcher-made content analysis lists. Documentary data were qualitatively analyzed using descriptive indicators in the content analysis process. In a small part for validation, the statistical population of this study was the principals of public high schools in Karaj. Smart-PLS3 and SPSS22 software were used to analyze the research findings.The research findings indicate that the frameworks and policies of designing the school management model and improving the organizational structure can be based on the relevant documents in 6 macro frameworks and policies and 13 sub-frameworks, policies and its sub-components. The results showed that the model of school management model and promotion of organizational structure based on the general policies of the system and the document of fundamental transformation of education is valid and includes financial, educational, moral, cultural, strategic and administrative components. .