خلاصة:
در مواجه با نوآوریهایی که در غزل پساسیمینی صورت گرفت. برخی شاعران نیز درصدد برآمدند تا بین کفۀ ترازوی نوآوری و سنتگرایی اعتدال را رعایت کنند. درواقع هم از پتانسیلها و زبان و ساختار غزل کلاسیک بهره میبردند و هم از نوآوریهای فرمی و زبانی غزل مدرن استفاده میکردند. از جمله این غزلسرایان میتوان سیدرضا محمدی را نام برد که از لحاظ زبان و خنیای آن زبانی فاخر را برگزیده که همچون زبان خراسانی دارای جملات سالم کوتاه است اما بسامد لغات در غزل محمدی امروزین است. از لحاظ فرم نیز غزل محمدی در دهۀ هفتاد همچون هم عصرانش دارای نوآوری فرمی است اما پس از دهۀ هفتاد غزلش به سمت نئوکلاسیک گرایش پیدا کرد. هدف این نوشتار علاوه بر بررسی اشعار سیدرضا محمدی، پرداختن به این موضوع است که آیا محمدی را میتوان جزء غزلسرایان نوآور یا جریانساز معرفی کرد یا خیر؟ و آیا محمدی توانسته است در غزلش به همافزایی سنت و مدرنیته دست یابد؟ نتیجه آنکه در غزلیات محمدی کفۀ ترازوی مدرنیته از لحاظ نوآوری در فرم سنگینتر است اما بسامد این نوآوریها آنچنان زیاد نیست که بتوان او را شاعری جریانساز نامید بلکه میتوان گفت ایشان به سبک شخصی خویش در نوشتار دست یافته است. محمدی با ایجاد اعتدال بین زبان فاخر و نوآوریهای زبانی، توانسته است جنس سومی از زبان فاخر خراسانی و زبان شیءمحور را به وجود آورد و دلیل به جنس سوم رسیدن قلم سیدرضا محمدی در یک دستبودگی و همافزایی این دو شیوۀ زبانی در نگارش است.
With the innovations that existed in the post-Semin ghazals, some poets tried to maintain a balance between innovation and traditionalism, to take advantage of the potential, the language and structure of the classical ghazal, as well as the formal and linguistic innovations of the modern ghazal. Among these ghazal poets, Seyed Reza Mohammadi is one of the famous ones in the literature of Afghanistan and Iran, who dealt with Fara-ethnic and Fara-national ghazal. In terms of the language and its rhythm, he chose a noble language that, like the Khorasani language, has short complete sentences but in terms of frequency, it is similar to modern words. In terms of form, his ghazal in the 1370s, like his contemporaries, has innovation, but after the 1370s, it tends towards neoclassicism. In this research, which was compiled using descriptive and analytical method and by using library sources, while dealing with his poems, we will address the issue of if he is an innovative and trend-setting lyricist. Has he been able to achieve the combination of tradition and modernity in his ghazals? In Mohammadi's poetry, modernity is more visible in terms of innovation in form, but the frequency of these innovations is not so high that he can be called a trend-setting poet, rather it can be said that he has achieved his personal style in writing and by creating a balance between elegant language and linguistic innovations, It has created a “Third Genus” of Khorasani's luxurious language and object-oriented language. The reason for Seyyed Reza Mohammadi's writing to reach the “Third Genus”, is the combination of these two language styles in writing.