خلاصة:
زمینه و هدف
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شبکههای SME و عملکرد بین المللی اجرا شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی با طرح همبستگی و رویکرد تحلیل مسیر اجرا شد. جامعه هدف سرپرستان و کارشناسان بازاریابی بین المللی شرکتهای صادراتی کوچک تا متوسط شهرکهای صنعتی شهر گرمسار بود که در سالهای 1396 لغایت 1399 فعالیت صادراتی داشتهاند که با استفاده از فرمول کوکران، 87 نفر از آنها به روش دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته برای سنجش شبکه سازی و پرسشنامه استاندارد عملکرد بین المللی EXPERF (زو، تیلور و اسلند، 1998) بود. از تحلیل مسیر و نرم افزارهای SPSS 26 و PLS 3. 2 برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها
نتایج یافتهها نشان داد که شبکه سازی (684/0=β)، شبکه-های پروژهای (441/0=β)، شبکههای یادگیری حرفهای (397/0=β)، شبکههای علمی کشور (450/0=β)، شبکههای دانشی (481/0=β)، شبکههای تجاری (492/0=β) و شبکههای اجتماعی (606/0=β) بر عملکرد بین المللی شرکتهای کوچک و متوسط تاثیر دارد (05/0> P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این پژوهش شبکه سازی میتواند زمینه لازم برای بهبود عملکرد شرکتهای صادر کننده ایرانی در بازارهای بین المللی را فراهم نماید.
ملخص الجهاز:
1Pinho & Prange 2United Nations Industrial Development Organization 3United Nations Development Programme 4Jeong & Jeong 5Pinho & Pinheiro 6Parida et al 7Jin & Jung 75 تعامل با کسب و کار و شبکه هاي اجتماعي جزء مهمي در تلاش براي رشد و موفقيت در بازارهاي جهاني است (واسيلچنکو و موريش ، ٢٠١١)؛ شبکه ها شامل س٨يستم هايي از روابط ٩ سازمان يافته بين کارآفرينان و دنياي خارج هستند که براي کسب وکارهاي کوچک ارزشمند هستند (ميترگا و همکاران ، ٢٠١٧).
با اين حال ، SMEها نسب١ت به شرکت هاي چندمليتي در منابع ، قابليتها 9 8Vasilchenko & Morrish 9Networks 1Mitrega et al 11Networking 1S2ocial Exchange Theory 1T3angbian et al 1J4ohanson & Vahlne 15Prange & Pinho 1Z6ain & Ng 1S7mall and Medium Enterprises (SME) 18Performance 19Multinational Company 76 و دانش مورد نياز براي توسعه فعاليتهاي بين المللي خود محدوديتهاي بيشتري دارند.
يافته هاي اين پژوهش با نتايج مطالعات ديگري که در اين زمينه انجام شده من جمله با نتايج پژوهش ستوده آراني و همکاران (١٤٠٠)، صارمي و ذاکري (١٣٩٩)، رخيده ، محمدي و پوراشرف (١٣٩٩)، جعفرپناه ، آراستي و مختارزاده (١٣٩٩)، يوسفي (١٣٩٨)، رضوي (١٣٩٨)، رجب زاده قطري و همکاران (١٣٩٨)، کوهتاماکي، رابتينو و مولر (٢٠١٨)، کوجولا و تورنروس (٢٠١٨)، روبينو و ويتولا (٢٠١٨)، يعقوبي (١٣٩٧)، ميترگا و همکاران (٢٠١٧)، پاريدا و همکاران (٢٠١٧)، استويان ، ريالp و ديميتراتوس (٢٠١٧)، فدوي جهرمي (١٣٩٦)، جين و جونگ (٢٠١٦)، جئونگ و جئونگ (٢٠١٦)، پينهو و پراگ (٢٠١٦)، کريمي و اشرف حصاري (١٣٩٥)، کني و فاهي (٢٠١٥)، پينهو و پينهيرو (٢٠١٥)، پادولا و همکاران (٢٠١٥) که هر يک به نوعي نشان دادند شبکه سازي بر عملکرد سازماني شرکت ها تأثير مثبت و معناداري دارد، همخواني دارد.