خلاصة:
در عصر صفویه با حمایت سلاطین از هنر و صنایع، رزمافزارهای فلزی دستخوش تحولاتی گردید. از جمله؛ شمشیرهای فولادی که علاوه بر کیفیت تیغهها، بر تزیینات و کتیبههای آن نیز توجه بسیار شده است. این کتیبهها به عنوان یکی از اجزاء ثبت تاریخی، از لحاظ محتوا؛ اطلاعاتی دربارۀ تاریخ و شرایط اجتماعی عصر سازندگان و نام ایشان، نامهای سفارشدهندۀ آثار و همچنین حاکمِ وقت ارائه میدهند. در این پژوهش برآنیم تا براساس رویکرد پیرامتنیت ژرار ژنت به بررسی ابعاد گوناگون امضاءِ «اسدالله اصفهانی» بر کتیبۀ شمشیرهای صفوی بپردازیم که به عنوان یک پیرامتن، امضاء و نام سازندۀ اثر چگونه میتوانند در دریافت متن از سوی مخاطبان مؤثر واقع شوند؟ هدف، پی بردن به محتوای صریح و ضمنی امضاء، ارتباط متن، پیرامتن و در نهایت، مخاطب با یکدیگر بوده که به عقیدۀ ژنت؛ پیرامتنیت، در آستانۀ متن قرار داشتهاند و نقش مهمی در ارتباط، درک و دریافت متن از سوی مخاطبان دارند. یافتههای حاصل، به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام گرفتهاند، بیان میکنند با توجه به ویژگیهای امضاءِ «اسدالله»، به عنوان پیرامتن بانام حقیقی- یکی از شمشیرسازان درباری- و نیز پیرامتن بانام مستعار - لقبی برای برتری تیغههای ساخت شمشیرسازان دیگر- به تنهایی درج نشده است. بلکه نام دارندۀ شمشیر نیز جزء لاینفک امضای اسدالله بوده که میتواند مظهر قدرت و عظمت سیاسی شاهان صفوی در رأس دربار باشد. سازندۀ این تیغهها، علاوه بر وجه ظاهری امضاء و فرمانبرداری چاکرانهاش نسبت به شاه ولایت صفویان تلاش نموده تا با القاب و جملاتی، به اعتقادات شیعی شاهان صفوی تأکید نماید، که نشانگر وجه شاهانه، سیاست و اقتدار حکمرانان صفویه در زیر لوای اعتقادات شیعی و ارادتشان به خاندان نبوّت بوده است.
In the Safavid era, with the support of kings for arts and crafts, metal weapons, especially swords, underwent changes. Steel swords that in addition to the quality of the blades, much attention has been paid to its decorations, especially its inscriptions. These inscriptions as one of the components of historical records, in terms of content; Provides information about the history and social conditions of the era of the creators and their names, the names ordering the works as well as the governor of the time. In this study, based on Gerard Genette's Paratextualite approach, we intend to examine the various dimensions of "Assadollah Isfahani's" signature on the Safavid sword inscription that as a Paratextualite, how can the signature and name of the creator of the work be effective in receiving the text from the audience? The aim was to find out the explicit and implicit content of the signature, the relevance of the text, the Paratextual, and finally, the audience with each other, which, according to Genette , the Paratextualite was on the entrance of text and play an important role in communicating, understanding and receiving text from the audience. Findings, which have been done by descriptive & content analysis method, state that Asadullah's signature not listed alone, as Paratextualite the real name - one of the court blacksmith- and also a pseudonym - a nickname for the superiority of the blades made by other blacksmiths. Rather, the name of the owner of the sword was the main component of Assadollah's signature, which could be a manifestation of the political power and greatness of the Safavid kings at the head of the court. The maker of these blades, in addition to the appearance of signing and obeying the Safavid kings, has tried to emphasize the Shiite beliefs of the Safavid kings with titles and sentences, which shows the royal face, politics and authority of the Safavid kings under the banner of Shiite beliefs and their devotion to the family of the Prophet.