خلاصة:
هدف پژوهش حاضر به بررسی رابطه ارزشیابی کیفی با خلاقیت و خودپنداره در دانش آموزان پایه سوم مقطع ابتدایی مدارس شهرستان بوکان می پردازد. این پژوهش از نوع علی – مقایسه ای می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم مقطع ابتدایی مدارس شهرستان بوکان، می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم، که طبقات جنسیت می باشند (60 نفر زن و 60 نفر مرد) انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون خلاقیت کودک شیفر و خودپنداره کودک پیرز - هریس می باشد. برای تحلیل داده ها از دو سطح توصیفی (میانگین، میانه، انحراف استاندارد و...) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره) استفاده شد است. نتایج تحلیل واریانس تاثیر ارزشیابی کیفی بر خلاقیت و خودپنداره (به طور کلی) در سطح 002/P< معنی دار می باشد. هم چنین تاثیر ارزشیابی کیفی بر خلاقیت در سطح 002/P< و تاثیر ارزشیابی کیفی بر خودپنداره نیز در سطح 018/ P<معنی دار می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها، ارزشیابی کیفی بر خلاقیت و خودپنداره در دانش آموزان تایید گردید.
The present study investigated the effects of qualitative assessment on creativity and self-concept in third grade primary school students of Bukan city schools. This study was causal - comparative. In this study research population included all students in third grade primary schools of Bukan city selected through stratified sampling method، according to gender classes (60 females and 60 males). Research tools included shiffer’s creativity questionnaire for children and Pyres –Harris’ child self-concept questionnaire. Data analyzed at descriptive (mean، median، standard deviation) and inferential (MANOVA) levels. The results of variance analysis showed that the effects of qualitative assessment on creativity and self-concept (in general) is significant at p <002. The effect of the qualitative assessment on creativity and self concept was significant at p <002 and at p <018 respectively. According to the results of data analysis، the effects of qualitative assessment of knowledge، on creativity and self concept in children was confirmed.