خلاصة:
سازمانهای غیرانتفاعی ویژگی هایی دارند که مشابه سازمانهای خدماتی هستند. به عنوان مثال بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی خدمات ناملموسی را به مشتریان خود ارائه نموده و از کارکنان آموزش دیده حرفه ای استفاده می کنند. از سوی دیگر هدف یک سازمان خدماتی رسیدن به سود است در حالیکه در مورد سازمان غیرانتفاعی اینچنین نیست (مگر اینکه به یک سطح عملکردی سر به سر دست یافته باشد) و در بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی، سنجش پولی تنها در مورد ورودی امکانپذیر است نه برای خروجی آنها. عدم در دسترس بودن ابزارهای سنجش پولی خروجیها، غالبا پی ریزی سیستمهای بودجه ای موثر را در یک سازمان غیرانتفاعی دشوار می سازد. با این حال برای ارزیابی موثر هر پیشنهادی هم سود و هم هزینه باید تابع سنجش کمی پولی باشند. از جمله این دلایل می توان از سرمایه گذاریهای اندک در دارایی های مشهود بلند مدت که ضرورت اغلب سازمانهای خدماتی هستند و دشواری تعریف اهداف عملیاتی بسیاری از این سازمانها، یعنی نخستین گام در پی ریزی سیستمهای کارآمد اطلاعات حسابداری بودجه ای نام برد.
Non-profit organizations have characteristics that are similar to service organizations. For example, many nonprofits provide intangible services to their customers and employ professionally trained staff. On the other hand, the goal of a service organization is to make a profit, while this is not the case with a nonprofit (unless it has reached a level of performance), and in many nonprofits, monetary valuation is possible only for input and not for Their output. The unavailability of monetary outputs often makes it difficult to establish effective budget systems in a nonprofit. However, for effective evaluation of any proposal, both profit and cost must be subject to quantitative monetary measurement. These include small investments in long-term tangible assets, which are a necessity of most service organizations, and the difficulty of defining the operational goals of many of these organizations, the first step in establishing efficient budget accounting information systems.
ملخص الجهاز:
از سوي ديگر هدف يک سازمان خدماتي رسيدن به سود است در حاليکه در مورد سازمان غيرانتفاعي اينچنين نيست (مگر اينکه به يک سطح عملکردي سر به سر دست يافته باشد) و در بسياري از سازمانهاي غيرانتفاعي، سنجش پولي تنها در مورد ورودي امکانپذير است نه براي خروجي آنها.
از جمله اين دلايل مي توان از سرمايه گذاريهاي اندک در دارايي هاي مشهود بلند مدت که ضرورت اغلب سازمانهاي خدماتي هستند و دشواري تعريف اهداف عملياتي بسياري از اين سازمانها، يعني نخستين گام در پي ريزي سيستمهاي کارآمد اطلاعات حسابداري بودجه اي نام برد.
دشواري در پي ريزي و ايجاد استاندارد کيفي عملکرد براي کارکنان حرفه اي (چه يک حسابدار، يک مهندس ، وکيل يا دکتر) وسپس مشخص نمودن اين امر که آيا اين استاندارد رعايت شده است يا خير، فاکتور عمده اي در تعداد دعاوي اهمال بر عليه افراد حرفه اي است به عنوان مثال اگر پزشکي بر روي يکي از بيمارانش جراحي قلب انجام دهد و بيمار پس از جراحي بميرد ممکن خانواده فرد در گذشته اين پزشک را بخاطر اهمال تحت تعقيب قانوني قرار دهند.
در نتيجه ، تنها برنامه ريزي بودجه اي که در اغلب موسسات خدماتي (نظير دفاتر حقوقي ، دفاتر حسابداري مجاز، رستورانها و سازمانهاي ورزشي که به جاي خريد تسهيلات ساختماني آن را اجاره مي کنند) انجام مي شود، پيش بيني نيازهاي بلند مدت کارکنان مي باشد.
از آنجاييکه سنجش پولي مهارتهاي کارکنان حرفه اي يک سازمان خدماتي اگر غيرممکن نباشد بسيار دشوار است ، تعيين رضايتمندي از هدف عملياتي "بازده دارايي هاي به کار گرفته شده " براي برنامه ريزي بودجه ، غيرقابل حصول است .
Keywords Accounting information systems, service organizations, municipalities 1.