خلاصة:
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با تعهد کاری معلمان مقطع ابتدایی دخترانه شهر نورآباد ممسنی انجام شده است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی، از نظر ماهیت و روش تحقیق، توصیفی- همبستگی، از نظر زمانی مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معلمان مقطع ابتدایی دخترانه شهر نورآباد ممسنی است که تعداد آنها طی سال 1400 حدود 80 نفر می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد و 66 نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در این تحقیق غیرتصادفی (در دسترس) می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، میانه، مد و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد و دادهپردازی نیز با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و تعهدکاری معلمان مقطع ابتدایی دخترانه شهر نورآباد ممسنی رابطه معنی داری وجود دارد و ضریب همبستگی 68/0 مثبت و رابطه مستقیم است. یعنی با فرهنگ سازمانی در بین معلمان مقطع ابتدایی دخترانه شهر نورآباد ممسنی، تعهد کاری نیز بهبود پیدا خواهد کرد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بعد انطباق پذیری با میزان بتای (438/0) بیشترین اثر را بر تعهد کاری داشته و بعد سازگاری با بتای (131/0) کمترین اثر را بر تعهد کاری معلمان مقطع ابتدایی دخترانه شهر نورآباد ممسنی داشته اند. لذا می توان گفت که هر چه به فرهنگ سازمانی اهمیت بیشتری داده شود، تعهد کاری معلمان مقطع ابتدایی دخترانه شهر نورآباد ممسنی نیز بیشتر می شود.