خلاصة:
در سالهای اخیر آموزش مجازی بهواسطه شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن آموزشها، پژوهشهای متعددی پیرامون وضعیت شناسی آموزش مجازی مدارس منتشر شده است. ازاینرو هدف پژوهش پیشرو، شناسایی مسائل آموزش مجازی با روش فراترکیب است. بر این اساس، پس از بررسی مقالات متعدد 17 اثر انتخاب گردید. بر پایه نتایج این پژوهش، درمجموع 47 کد بهعنوان فرصت و 79 کد آن بهعنوان چالش تعیین گردید. بر این اساس، فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در شش مؤلفه و در سه سطح تقسیم شدند. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که از میان مؤلفههای موجود، صرفاً دو مؤلفه بهرهوری و سازمانی، فرصتهایش بیشتر از چالشهایش بوده و در میان سایر مؤلفهها، چالشها از 5/1 تا بیش از 3 برابر بیشتر از فرصتهای موجود در آن مؤلفه در میان منابع مختلف بوده است. همچنین بیشترین نسبت چالش برای مؤلفه اجتماعی- زیستی و بیشترین نسبت فرصت برای مؤلفه بهرهوری بوده است.
In recent years, virtual education has been published due to the spread of the corona virus and non-attendance of education. Therefore, the aim of the current research is to identify the problems of virtual education with the hybrid method. Based on this, after reviewing numerous articles, 17 works were selected. Based on the results of this research, a total of 47 codes were determined as opportunities and 79 codes as challenges. Based on this, the opportunities and challenges of virtual education were divided into six components and three levels. The findings of this research indicate that among the existing components, only the two components of productivity and organization have more opportunities than their challenges, and among other components, the challenges range from 1.5 to more than 3. It has been more than the opportunities available in that component among different sources. Also, the highest ratio of challenge was for the socio-biological component and the highest ratio of opportunity was for the productivity component.