خلاصة:
عکاسی از زمان پیدایشاش در اواسط قرن نوزدهم، بسیار مورد توجه شاخههای نوین دانش قرار گرفت و بازویی توانمند شد در توسعه و پیشبرد اهداف گوناگون علمی. انسانشناسان و قومنگاران از عکسها برای کشف، ضبط و مطالعهی جوامع گوناگون بهره بردند و عملاً عکاسی جزئی تفکیکناپذیر در مسیر مطالعات و پژوهشها شد و بسیار بعدتر در حدود دهه سوم قرن بیستم، انواع شاخههای عکاسی اجتماعی (همچون عکاسی مستند اجتماعی) از دلِ این عکسهای مساحی، زمیننگاری، قومشناختی و انسانشناسانه بهوجود آمد. سوال اما این جاست که انسان شناسی، تا چه میزان بر ویژگی های ذاتی رسانه ی عکاسی (ضبط و ثبت عینی ومستقیم) پایبند ماند؟ پاسخ بهاین پرسش از آن رو پر اهمیت بهنظر میرسد که به برخی از نتایج استفادهی هدفمند از چنین عکسهایی در حوزههای شرقشناسی و استعماریِ جوامع غربی نظری افکنیم. بدینمنظور و برای رسیدن به پاسخ دقیقتر، در تحقیق حاضر بهروش تحلیل تاریخی، به تعریف و مطالعهی انواع عکسهای انسانشناسانه، انسانگرایانه و قومنگارانه خواهیم پرداخت و به شکلی انتقادی آنرا در بستر مطالعات اجتماعی تاریخی تحلیل میکنیم. بهاین نتیجه میرسیم که برداشتهای مختلف از عکسها عموماً و بیشتر حاصل منافع مشخص و معلومی است که انسانشناسان غربی در پی آن بودهاند؛ درحالیکه در عکسهای قومنگارانه که مستلزم تعامل و روابط با افراد بر اساس اعتماد متقابل و تجربهی احساسی و عقلانی محیط است، آشنایی با هویت فرهنگی، تعاملات عمیق انسانی و حضور و تشخیص حواس در ثبت عکس، بهلحاظ ثبت استنادی انسانی، فرهنگی و تاریخی، ویژگیهای نمایهای عکاسی را عمیقتر و دقیقتر عرضه میکنند.
Photography, since its invention in the mid-nineteenth century, has been considered and used in many modern scientific disciplines and has been able to develop and advance various scientific goals. Anthropologists and ethnographers used photographs to discover, capture, and study various societies, and photography became virtually an integral part of the study and research, and much later in the third decade of the twentieth century,various branches of social photography (such as social documentary photography) arose from these surveying, geographical, ethnographic, and anthropological photographs. The question, however,is to what extent did anthropological photography adhere to the inherent characteristics of this emerging medium (objective and direct recording)?The answer to this question seems important because we look at some of the results of the purposeful use of such photographs in the fields of Orientalism and colonialism in Western societies. For this purpose, and to achieve a more accurate answer,in the present study,we will define and study anthropological, humanistic and ethnographic photographs using the method of historical analysis, and critically analyze it in the context of social studies of history.We conclude that the different interpretations of the photographs are generally and largely the result of the obvious interests pursued by Western anthropologists.