خلاصة:
این مطالعه با هدف نقش میانجی تبادل رهبر-عضو و رهبری تحول گرا در رابطه بین هوش فرهنگی و رفتار آوایی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش تحقیق آن، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر یزد تشکیل میدهند که تعداد آنها برابر با 320 نفر میباشد. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران نمونه 175 نفری به شیوه تصادفی طبقاتی انتخاب گردید. جهت اندازهگیری هوش فرهنگی از پرسشنامه انگ و همکاران (2004)، رفتار آوایی (ون دایان و لیپن، 1998)، رهبری تحول گرا (آویلو و باس و جانگ، 1999) و در نهایت به منظور سنجش تبادل رهبر-عضو از پرسشنامه لیدن و مازلین (1998) واستفاده گردید. پایایی پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن توسط روایی سازه و محتوایی مورد بررسی و تایید قرار گرفت. با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری فرضیههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که که بین هوش فرهنگی با تبادل رهبر- عضو، رهبری تحولی و رفتار آوایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رابطه تبادل رهبر –عضو و رهبری تحولی با رفتار آوایی نیز تایید شد. همچنین مشخص گردید تبادل عضو - رهبر و رهبری تحولی نقش میانجی بین هوش فرهنگی با رفتار آوایی ایفا میکند.
This study was carried out with the aim of mediating the role of member leader exchange and transformational leadership in the relationship between cultural intelligence and phonetic behavior. In terms of its practical purpose, its research method is descriptive and correlational, and the statistical population of this study It is formed by the employees of Yazd Education Department, whose number is equal to 320 people. In order to select the sample size, a sample of 175 people was selected by stratified random method using Cochran's formula. In order to measure cultural intelligence from Eng et al.'s questionnaire (2004), vocal behavior (Van Dien and Lippen, 1998), transformational leadership (Avilo, Bass and Jang, 1999) and finally to measure member-leader exchange from the Leyden questionnaire. and Maslin (1998) and was used. The reliability of the questionnaire was examined and confirmed by Cronbach's alpha coefficient and composite reliability and its validity by construct and content validity.Research hypotheses were analyzed using the structural equation modeling technique. The results of the research indicated that there is a positive and significant relationship between cultural intelligence and member-leader exchange, transformational leadership, and vocal behavior. The relationship between leader-member exchange and transformational leadership with vocal behavior was also confirmed. It was also found that leader-member exchange and transformational leadership play a mediating role between cultural intelligence and vocal behavior.:
ملخص الجهاز:
چنانچه مديران ديدگاه و نظرات کارکنان را صرفاً با هدف رفع مسئوليت و بدون توجه به ماهيت آن ، مورد توجه قرار دهند، کارکنان نسبت به آوا دلسرد مي شوند و عقايد مثبت و سازنده خود را پنهان مي کنند، لذا روابط بين مديران و کارکنان بايد به گونه اي باشد که طي آن زيردستان بتوانند به راحتي و بي دغدغه ، ايده ها و نظرهاي سازندٔە خود را در راستاي ارتقاي برون داد و اهداف سازمان بيان Cultural intelligence 1 Ang et al 2 Tian 3 Blau 4 leader–member exchange 5 perceptions of organizational support 6 Wayne, Shore, Bommer 7 Erdogan, Liden & Kraimer 8 Jun Yoon 9 Detert and Trevino 10 کنند(هامس ١، ٢٠١٢).
اين پژوهش توصيفي است از اين جهت که هدف توصيف و تجزيه و تحليل نظرات کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان يزد بوده و همبستگي به اين دليل که به بررسي نقش ميانجي تبادل رهبر-عضو و رهبري تحول گرا در رابطه بين هوش فرهنگي و رفتار آوايي پرداخته شده است .
پژوهش هاي نشان مي دهد رهبري تحول گرا قادر به توسعه و ارتباط بين مديريت فرهنگي و تحولات سازماني است ، بنابراين مي تواند به عنوان نقش ميانجي در رابطه بين هوش فرهنگي و رفتار آوايي عمل کند(افسر و همکاران ، ٢٠١٩).
پژوهش هاي نشان مي دهد رهبري تحول گرا قادر به توسعه و ارتباط بين مديريت فرهنگي و تحولات سازماني است ، بنابراين مي تواند به عنوان نقش ميانجي در رابطه بين هوش فرهنگي و رفتار آوايي عمل کند(افسر و همکاران ، ٢٠١٩).