خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه رشد اخلاقی، اهمالکاری با بی صداقتی تحصیلی نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی دانش اموزان انجام گرفت روش پژوهش از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش از بین دانش آموزان متوسطه اول که در سال تحصیلی 1400-1399 در شهرستان الوند مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه بی صداقتی تحصیلی مک کابی و تورینیو(1996)، پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راث بلوم(1984)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان (1997) و پرسشنامه رشد اخلاق برای حرفه ای های سودرهامن و همکاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. یافته ها نشان داد که اهمالکاری با بی صداقتی تحصیلی رابطه معناداری ندارد، ولی رشد اخلاقی با بی صداقتی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین خودکارآمدی نقش واسطه ای معناداری در رابطه ی رشد اخلاقی و اهمالکاری با بی صداقتی تحصیلی دارد.
ملخص الجهاز:
بررسي رابطه رشد اخلاقي و اهمالکاري با بي صداقتي تحصيلي نقش واسطه اي خودکارآمدي تحصيلي 1 حسين برادران دانشجوي کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي دانشگاه زنجان دکتر مسعود مرادي عضو هيات علمي گروه روانشناسي دانشگاه زنجان چکيده پژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه رشد اخلاقي ، اهمالکاري با بي صداقتي تحصيلي نقش واسطه اي خودکارآمدي تحصيلي دانش اموزان انجام گرفت روش پژوهش از نوع همبستگي بود و جامعه آماري پژوهش از بين دانش آموزان متوسطه اول که در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ در شهرستان الوند مشغول به تحصيل بودند، انتخاب شدند.
همچنين در اين مقياس گويه هاي «٢ – ٤ – ٦–١١–١٣– ١٥– ١٦–٢١–٢٣–٢٥» به صورت معکوس نمره - گذاري ميشوند سواري(١٣٩٠) در پژوهشي با عنوان "ساخت و اعتبار يابي آزمون اهمال کاري تحصيلي"پايايي آزمون از طريق آلفاي کرونباخ براي کل آزمون ٠/٨٥، براي عامل اول ٠/٧٧، براي عامل دوم ٠/٦٠، و براي عامل سوم ٧٠/ به دست آمد و روايي آزمون از طريق همبسته کردن با آزمون اهمالکاري تحصيلي تاکمن تعيين و مقدار آن ٠/٣٥ برآورد گرديد.
بحث ونتيجه گيري: در اين پژوهش نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي در رابطه رشد اخلاقي و اهمالکاري با بي صداقتي تحصيلي بررسي شد داده ها با ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون سلسله مراتبي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج نشان داد که بين اهمال کاري و بي صداقتي تحصيلي رابطه معناداري وجود ندارد که اين يافته همسو با پژوهش هاي (٢٠٢٠,Usman)، (٢٠١٦ .