خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی مشکلات خواندن و نوشتن در کودکان عادی و کم توان ذهنی مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399 است. این پژوهش از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقات توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه کودکان عادی و کم توان ذهنی مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از بین آنها تعداد 100 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده در دو گروه کودکان عادی و کودکان کم توان ذهنی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون آگاهی واج شناختی سلیمانی و دستجردی (1389) که شامل سه بخش آگاهی هجایی، آگاهی درون هجایی و آگاهی واجی استفاده شد. پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که بین سه بخش آگاهی هجایی، آگاهی درون هجایی و آگاهی واجی در بین کودکان عادی و کودکان کم توان ذهنی اختلاف معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
بررسي توزيع داده هاي تحقيق آزمون کولموگروف -اسميرنوف (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضيه اول : فرض H٠: بين آگاهي هجايي در کودکان عادي و کم توان ذهني مقطع ابتدايي شهر بيرجند اختلاف معناداري وجود ندارد.
نتايج بدست آمده از آزمون نشان مي دهد که آگاهي هجايي از تجانس واريانس برخوردار است ، بنابراين پيش فرض همگني واريانس را جهت انجام آزمون کوواريانس دارا است و ميتوان از آزمون کوواريانس براي بررسي اختلاف بين دو گروه استفاده کرد.
نتايج آزمون کوواريانس (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج آزمون کوواريانس نتيجه ميگيريم که بين دو گروه کودکان عادي و کودکان کم توان ذهني در آگاهي هجايي تفاوت معنيداري وجود دارد، بنابراين فرض صفر رد مي شود و فرض تحقيق مورد تاييد قرار مي گيرد.
نتايج بدست آمده از آزمون نشان مي دهد که آگاهي درون هجايي از تجانس واريانس برخوردار است ، بنابراين پيش فرض همگني واريانس را جهت انجام آزمون کوواريانس دارا است و ميتوان از آزمون کوواريانس براي بررسي اختلاف بين دو گروه استفاده کرد.
نتايج آزمون کوواريانس (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج آزمون کوواريانس نتيجه ميگيريم که بين دو گروه کودکان عادي و کودکان کم توان ذهني در آگاهي درون هجايي تفاوت معنيداري وجود دارد، بنابراين فرض صفر رد مي شود و فرض تحقيق مورد تاييد قرار مي گيرد.
با توجه به نتايج تحقيق مي توان عنوان نمود که بين مشکلات خواندن و نوشتن در کودکان عادي و کم توان ذهني مقطع ابتدايي شهر بيرجند در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ اختلاف معناداري وجود دارد.