خلاصة:
هر هنرمندی که مبادرت به تولید یک فیلم انیمیشن می کند باید بداند که جان بخشیدن به اشکال ، اشیا و یا عروسک ها به تنهایی منجر به خلق یک اثر فانتزی نمی شود (حتی اگر فرم ها، رنگ ها، هم آیی و حرکات کاملا تخیلی باشند) بلکه ضروری است که کلیه عناصر ساختاری فیلم تحت نفوذ سیطره مفهوم فانتزی قرار بگیرند. به تعبیری دیگر، تخیلات شاد و هیجان انگیز باید بدور از اضطراب ها و اندوه های بشری در تدوین و تنظیم عناصر ساختاری همچون فیلم نامه (شامل تمامی بخش های تشکیل دهنده مضمون و محتوای اثر از جمله سه عنصر زمان ، مکان و موضوع و ...)، طراحی فرم ها، کارگردانی، فیلم برداری، تدوین ، موسیقی و افکت و ... رخنه کند تا در آن صورت بتوان یک فیلم انیمیشن فانتاستیک را خلق کرد. لذا مساله اساسی مقاله حاضر شناسایی ویژگی های تخیل و فانتزی می باشد و در نظر است با تکیه بر دیدگاه نظریه پردازان ، متخصصان و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته ، ویژگی ها و تعاریف مختلف تخیل و فانتزی بررسی شود و همچنین انیمیشن های سینمایی براساس این ویژگی ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد
Any artist who makes an animation film must know that that refocillate of shapes, objects or dolls
alone does not lead to the creation of a fantasy (even if forms, colors, fusion, and movements are
wholly fictional) but it is imperative that all of the structural elements of the film be influenced by the
dominance of the fantasy concept. In other words, happy and exciting imaginations should be
distracted from human anxieties and grief in the formulation and adjustment of structural elements
such as screenplays (including all the component parts of the theme and the content of the effect,
including the three elements of theme, place and subjects, etc.), designing forms, directing, filming,
editing, music and effects in order to create a fantastic animated film. Therefore, the basic question of
the article is to identify the characteristics of imagination and fantasy, and it is based on the view of
theorists, experts and research in this field, to examine the various features and definitions of
imagination and fantasy, as well as cinematic imaginations based on this features are subject to
review.
ملخص الجهاز:
بررسي ضرورت تخيل و فانتزي در سينماي انيميشن صديقه سلمان کارشناس ارشد ارتباط تصويري دانشکده هنرهاي زيبا؛ دانشگاه تهران چکيده هر هنرمندي که مبادرت به توليد يک فيلم انيميشن مي کند بايد بداند که جان بخشيدن به اشکال ، اشيا و يا عروسک ها به تنهايي منجر به خلق يک اثر فانتزي نمي شود (حتي اگر فرم ها، رنگ ها، هم آيي و حرکات کاملا تخيلي باشند) بلکه ضروري است که کليه عناصر ساختاري فيلم تحت نفوذ سيطره مفهوم فانتزي قرار بگيرند.
حسني (١٣٩٢)، در تحقيقي به بررسي مفهوم واقعيت و وانمايي در انيميشن براساس نظريات بودريار پرداخته است انيميشن چيست ؟ آيا انيميشن هنر است ؟ در اين صورت آيا انيميشن حائز دستگاه زيباشناسي خاص خود است ؟ پاسخ مدلل به پرسش هايي از اين دست از طريق تلاش براي فراهم کردن مقدمات نظري لازم و کافي هدف مطلوب پژوهش پيشرو است نگارنده 6 مدعي است اين مهم از طريق طرح پرسش هاي ديگري از دل سؤالات ماهوي فوق امکانپذير خواهد شد و چگونگي تحقق اين امر بسته به رويکرد يا رويکردهاي اتخاذ شده متفاوت خواهد شود بنابر آنچه گفته شد مسئله تحقيق پيشرو تأسيس و پيشنهاد نوعي مقدمات نظري براي دسته بندي، تبيين و نقد آثاري است که با توجه به تعاريف مقدماتي در زمره آثار هنري و فکري قرار مي گيرند از آنجا که طيف وسيعي از رويکردهاي نظري در مواجعهه با آثار هنري و فکري وجود دارد به تأسيس نوعي نظام زيباشناسي موسع و در خور نياز خواهيم داشت ؛ بنابراين پژوهش حاضر مي کوشد پديده به طور اعم و کارتون به نحو اخص را از ميانه اين طيف وسيع و چه بسا منشور رنگارنگ آرا و مناظر، تنها از يک منظر خاص يعني در چشم انداز نقد فرهنگي پسامدرنيستي بفهمد و به پرسش کشد اين بدان معناست که پديده انيميشن را به مثابهي يک رسانه فرض کرده و آن را در متن نظام نمادين و از طرق نشانه شناختي – زبانشناختي و نيز نوعي تفسير اجتماعي دلالت نشانه ها مورد بازانديشي و نقد قرار دهيم .