خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تابآوری و مسئولیتپذیری با ناگویی هیجانی معلمان زن مقطع ابتدایی در شهر سبزوار انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف از جمله طرحهای بنیادی میباشد و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعهی آماری شامل کلیهی معلمان زن مقطع ابتدایی شهر سبزوار در سال تحصیلی 99-1398 است که بنا بر گزارش آموزش و پرورش، آمار این افراد 2000 نفر میباشد که با توجه به جدول مورگان تعداد 340 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه ی تحقیق انتخاب شدند. داده های تحقیق از طریق پرسشنامهی تابآوری کانر و دیویدسون (2003)، پرسشنامهی ناگویی هیجانی تورنتو (1986) و پرسشنامهی استاندارد مسئولیتپذیری هاریسون گاف (1987) جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله شاخص های مرکزی و پراکندگی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که متغیر تابآوری به صورت منفی و متغیر مسئولیتپذیری به صورت مثبت میتوانند بهصورت معنیداری متغیر ناگویی هیجانی را پیشبینی کنند. همچنین رابطهی مسئولیتپذیری با ناگویی هیجانی (و مولفه های) آن مثبت و رابطهی تابآوری با ناگویی هیجانی منفی و معنی دار است.
ملخص الجهاز:
2 Paivio and McCilloch 3 Yurgen Ruesh 4 Karen Harnay 5 emotional illiterates 6 Teylor & Bagby 7 Sifneos 8 Honkalampi, Hintikka, Tanskanen, Lehtonen and Viinamaki 9 Gunzelmann, Kupfer and Brahler 10 Mattila, Salminen, Nummi and Joukamaa 11 Franz, Popp, Schaefer, Sitte, Schneider and Hardt برخلاف پژوهش هاي صورت گرفته در بزرگسالان ، شيوع ناگويي هيجاني در دختران نوجوان بالاتر از پسران است (هونکالامپي و همکاران ،٢٠٠٠) و شيوع آن پس از ١٠ سالگي تغييري نميکند(ماتيلا و همکاران ، ٢٠٠٦).
اهميت مديريت استرس و کاهش فشار رواني باعث گسترش اين پژوهش ها شد و از آنجايي که تغييرات استرس زا ميتواند هم تأثيرات مثبت و هم تأثيرات منفي در 12 Iglesias-Rey,Barreiro-de, Caamani-Isorna, Vazquez, Lorenzo and Bello-Paderne 13 Tselebis, Kosmas, Bratis, Moussas, Karkanias and Ilias 14 limbic 15 neo cortex 16 Joukamaa 17 Berenbaum, Raghavan and Huynh-Nhu 18 King, Emmons and Woodley 19 Luthar, Cicchetti & Becker 20 Davidson and Conner 21 Friborg, Barlaug, Martinussen and Rosenvinge پي داشته باشد، مفاهيم زيادي در رابطه با استرس و چگونگي کنترل و کاهش آن مطرح شده است .
يافته هاي استنباطي فرضيه ي اصلي تاب آوري و مسئوليت پذيري ميتوانند ناگويي هيجاني معلمان زن دوره ي ابتدايي شهر سبزوار را پيش بيني کنند.
همان گونه که مشاهده ميشود رابطه ي مسئوليت پذيري و تاب آوري با ناگويي هيجاني معنيدار است .
ناگويي هيجاني سازه اي است که در ايران کمتر مورد پژوهش واقع شده 37 Nakaya, Motoyaki, Oshio, Aysushi and Kaneko 38 Castelli, Santis, Giorgi, Deregibus, Tesio, Leombruni and Torta و جاي کار بسياري دارد.