خلاصة:
فضای مجازی ورسانه ها اخیرا مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده است. دامنه تاثیرات آن بر سبک زندگی افراد خصوصا نوجوانان به جهت موقعیت حساس از نظر رشدی روز به روز گسترده تر شده و در صورت نااگاهی و استفاده نادرست می تواند آسیب های روانشناختی گوناگونی وارد نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به فضای مجازی، سلامت روان و عملکرد تحصیلی در دختران 15 تا 18 سال شهرستان کرمانشاه در سال 1400 انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش اجرای آن همبستگی می باشد. همچنین از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه نوجوانان دختر 15 تا 18 ساله شهر کرمانشاه می باشد. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بود که از بین این افراد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی، سلامت روان گلدنبرگ و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بود. برای آزمون فرضیه های پژوهش، از آزمون های همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS 24 استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و ابعاد سلامت روان رابطه وجود دارد (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P). سایر یافته ها نشان داد که اعتیاد به اینترنت می تواند سلامت روان و عملکرد تحصیلی را پیش بینی نماید (05/0>P). با توجه به نتایج حاصل از تحلیل داده ها می توان گفت که یکی از علل افت عملکرد تحصیلی و یکی از علل کاهش سلامت روان، استفاده نابجا و زیاده از حد از فضای مجازی و محتواهای گاه نامناسب آن است که افزایش شناخت و آگاهی نوجوان از این فضا می تواند کمک کننده باشد.
ملخص الجهاز:
با توجه به نتايج حاصل از تحليل داده ها مي توان گفت که يکي از علل افت عملکرد تحصيلي و يکي از علل کاهش سلامت روان ، استفاده نابجا و زياده از حد از فضاي مجازي و محتواهاي گاه نامناسب آن است که افزايش شناخت و آگاهي نوجوان از اين فضا مي تواند کمک کننده باشد.
همچنين ، پژوهش محبي، زنجاني و ساروخاني(١٣٩٥)در مطالعات خود نشان دادند اولويت بندي مولفه هاي کجروي اجتماعي، ميل به آسيب رساندن به اماکن عمومي بيشترين مقدار وتمايل به تقلب در آزمون هاي درسي کمترين مقدار راداشته است وبين متغييرهاي نوع استفاده ميزان استفاده از فضاي مجازي وکجروي اجتماعي رابطه مستقيم ومعني داري وجود دارد.
تحقيقات هاشمي وهمکاران (١٣٩٠)، ايزدي و همکاران (١٣٩٠)، ياسمي نژاد، آزادي و امويي(١٣٩١)، اکبري و اکبري(١٣٩٠)، رحيمي و پرونده (١٣٩٢)، عاملي(١٣٩١)، تامپسون (١٩٩٥)، داولر(٢٠٠٣)، ادلر (٢٠٠٨)، دورکين ، ناست وکوين (٢٠٠٦)، جوينسون (٢٠٠٥)، مچ (٢٠٠٢)، آمچي(٢٠٠٥)، ويليامز(٢٠١٢) گواه بر اين ادعاست که اينترنت وفضاي مجازي در به چالش کشاندن ارزش هاي خانواده ايجاد شکاف بين فرزندان و والدينشان تضعيف پيوندهاي اجتماعي و ايجاد انزواي اجتماعي در بين کاربران زير پا گذاشتن بسياري از ارزش هاي اجتماعي بازماني کاربران از فعاليت هاي ارزشمند روزمره نظير ارتباطات اجتماعي خواب و اعتياد به اين فضا و پايين آمدن کيفيت زندگي ايجاد گرايش به خشونت وتمايل به مباحث وقيح وکاهش ارتباط مناسب باوالدين ودر کل تهديد امنيت اجتماعي راسبب شده است .
اين تحقيق به خاطر برقراري ارتباط مستقيم با نوجوانان وآسيب شناسي واقعيت سلامت روان در خصوص استفاده از فضاي مجازي به شکل اعتيادگونه در شهرستان کرمانشاه وارتباط عملکرد تحصيلي با اعتياد به اينترنت شکل گرفته است .