ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) یان مسئله یکی از رویکردهای مهم و اساسی دربرنامهریزی کتابهای درسی در دو دهه اخیر، استفاده از روشهای فعال تدریس است.
لذا در این پژوهش،برای توصیف عملحرفهای معلمان مطالعات اجتماعی مناطقشهری استان گیلان،در سال تحصیلی 85-1384 از الگوی پیشنهادی کرینر که شامل ابعادعمل،بازتاب،استقلال و شبکهسازی استو در سال 2000 توسط وی طراحی و اجراگردیده،با اندکی تغییرات استفاده شده است.
رضیههای پژوهش در تحقیق حاضر،وسایل کمک آموزشی (تجهیزات 1)،منابع خواندنی تخصصی(تجهیزات2)و همچنین قضای فیزیکیکلاس،تعداد دانشآموزان،امکان گردشعلمی،و ویژگیهای حرفهای معلم(فرصتها)به عنوان متغیرهای مستقل،وبه کارگیری روشهای فعال(عمل حرفهایمعلمان)به عنوان متغیر وابسته بررسی شدهاست.
رضیههای فرعی به نظر میرشد که بین وسایلکمک آموزشی تخصصی،منابع خواندنیتخصصی،فضای فیزیکی کلاس،تعداددانشآموزان کلاس،گردش علمی یا امکانبازدید و ویژگیهای حرفهای معلم،با افزایشو به کارگیری روشهای فعال تدریس،رابطهوجود دارد.
زمودنیها این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-تبیینی است که سعی در توصیف میزان استفادهاز روشهای فعال در درس مطالعات اجتماعیو تبین دلایل مؤثر بر آن را دارد.
مجموع سه مؤلفهی عمل،استقلال وبازتاب،به عنوان عمل حرفهای معلمان و یاروشهای فعال تدریس در نظر گرفته شده است.
درپی پاسخگویی به فرضیهی بعدی،اینبخش نتایج حاکی از آن است که بین منابعخواندنی تخصصی علوم اجتماعی در مدارسو به کارگیری روشهای فعال تدریس،رابطهیمعنیداری وجود دارد.
4. فراهم آوردن امکان بازدید ازمکانهای مرتبط با درس مطالعات اجتماعیاز طریق ادارات آموزشوپرورش،ارائهیآموزش لازم برای فراهم آوردن این فرصتهاتوسط مسئولان مراکز آموزشی،و نیز ایجادانگیزه برای به کارگیری آن توسط دبیران مربوطهپیشنهاد میشود.
در پایان امید آن میرود که نتایج این طرحبتواند،به شناسایی برخی از عوامل مؤثر دربه کارگیری روشهای فعال تدریس کمک کندو برنامهریزان کلان نظام آموزشی را به رفع اینموانع برانگیزد."