ملخص الجهاز:
"رآمد ایجاد نگرش مثبتنسبت به معلولاناز طریق اموزشهای رسمی و کتب درسی *معصومه شفائیراد *دبیر علوم اجتماعی مرکز آموزشی ناشنوایان صدیقه طاهره(س)آمل نگرش افراد جامعه نسبت به معلولان،از عوامل مهم و تعیینکنندهدر پذیرش یا عدمپذیرش این گروه در اجتماع است.
در همین نشستها و گفتوگوها،گهگاه نمایندگان پیشین را زیر سؤالمیبردم که:برای معلولان جامعه در دورهی نمایندگی خود چه فکریکردهاند؟برای گروه ناشنوا در شهرستان 380 هزار نفری آمل که میزباندانشآموزان استانهای دیگر نیز هست،چه کردهاند؟و سؤالهایی ازاین قبیل که پیبردم،همین تعداد اندک چه نقش حساسی در یک فعالیتو حرکت اجتماعی و سیاسی دارند؛نقشی که اثر آن در کوتاهمدت وبه طور آنی آشکار میشود.
مگرنه اینکه برابر دستور العمل سازمان یونسکو،باید طرح فراگیربه اجرا درآید،پس چرا گروه جامعهشناسی در دفتر تألیف کتب درسینخواسته است،چند عنوان درسی را به این قشر اختصاص میدهد؟اینامر مرا بر آن داشت،هنگام برگزاری یک آزمون بگنجاند به این صورت: «کتابهای جامعهشناسی تا چه حد در آموزشهای لازم در ارتباط باافراد استثنایی مؤثرند و آیا محتوای این کتابها چنین آموزشی را درخوددارند؟» پس از جمعآوری برگههای آزمون،به بررسی پاسخها پرداختیمو نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که هیچیک از عناوین درسی بهافراد استثنایی تعلق نداشت؛خواه استثنایی به زعم عدهای معلول، خواه تیزهوشان و افراد سرامد جامعه.
یشنهاد چگونه میتوان نگرش آحاد جامعه را نسبت به افراد معلول تغییرداد؟و چه تلاشهایی را مییابد سامان داد تا نگاه به معلولان نگاهیمثبت و مبتنیبر توانمندیهای به جای ناتوانایها باشد؟[مجله تعلیم وتربیت استثنایی،اسفند 81]این پرسش در سرمقالهی مجلهی مذکورچنین پاسخ داده شده است:«تجارب و آگاهی باعث میشوند، انسانها شناخت واقعی و مناسبی نسبت به مسائل و پدیدههای اطرافخود به دست آورند."