خلاصة:
موفقیت تحصیلی یکی از اهداف مهم هر نظام آموزشی است که دستیابی به آن مستلزم شناخت علل و عوامل آن می باشد. مطالعه حاضر در حیطه پژوهش کیفی بود که با استفاده از روش پدیدارشناسی در بازه زمانی سال 1400-1399 انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش آموزان پسر کلاس پنجمی موفق در امر تحصیل، در منطقه زرین شهر اصفهان بودند. بدین منظور ۱۸ شرکت کننده به روش نمونه گیری هدفمند و با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، در طول یک دوره شش ماهه مورد مطالعه قرارگرفتند. داده ها جمع آوری و ثبت شده و سپس کدگذاری انجام شد و در قالب مقوله های اصلی و فرعی مقوله بندی شدند. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه شرکت کنندگان و کدگذاری مصاحبه ها به شناسایی عوامل موثر در موفقیت تحصیلی دانش آموزان از جمله عوامل فردی پایدار، عوامل فردی ناپایدار، عوامل خانوادگی، عوامل مربوط به جو تحصیلی، انگیزه پیشرفت، مشارکت والدین، مهارت های شخصی، هوش و استعداد، نظارت و مشارکت والدین و شیوه های فرزندپروری و کیفیت تدریس موثر آموزگار منجر شد. بنابراین لزوم توجه بیشتر به عوامل موثر در موفقیت تحصیلی دانش آموزان اهمیت اساسی دارد.