خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تاب آوری و اضطراب امتحان دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر الوند در سال تحصیلی 1399-1400 می باشند. نمونه این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و به تعداد 200 نفر انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد اضطراب امتحان فریدمن (1997) و پرسشنامه تاب آوری کونور- دیویدسون (2003) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین اضطراب امتحان و تاب آوری دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه معناداری وجود دارد
ملخص الجهاز:
نتايج اين پژوهش نشان داد که بين اضطراب امتحان و تاب آوري دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه معناداري وجود دارد.
اضطراب امتحان ، يک حالت و وضعيت تنش و هراس تعريف شده است که با افکار نگران کننده و فعاليت سيستم عصبي خودمختار همراه است و در ايجاد اختلال هاي روان شناختي در دانش آموزان ، نقش مهمي بازي ميکند (طاهر و همکاران ، ١٣٩٣).
همچنين عيسي بخش و همکاران (١٣٩٧) در پژوهشي با هدف تعيين اثر آموزش تنظيم هيجاني بر تاب آوري تحصيلي و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبيرستاني صورت گرفت .
بنابراين در اين پژوهش هم اين سؤال مطرح است که آيا بين اضطراب امتحان و تاب آوري دانش آموزان دورة دوم متوسطه رابطه وجود دارد؟ مباني تحقيق جمشيدي، فدايي مقدم ، قرباني و فرهوش (١٣٩٦).
مک گيليوي و پيجون (٢٠١٥) در پژوهشي ويژگيهاي تاب آوري در بين دانشجويان دانشگاه :يک مطالعه تطبيقي پريشاني روانشناختي، اختلالات خواب و ذهن آگاهي را بررسي کرده اند که دانشجويان استراليايي گزارش ميدهند که سطوح بالاتري از ناراحتي رواني را تجربه کرده اند که اين چالش ها با عملکرد ضعيف تحصيلي مرتبط است .
روش پژوهش با توجه به هدف پژوهش ، يعني بررسي رابطه اضطراب امتحان و تاب آوري دانش آموزان دوره دوم متوسطه در اين پژوهش از روش همبستگي استفاده ميشود.
تأثير آموزش تنظيم هيجاني بر تاب آوري تحصيلي و اضطراب - امتحان دانش آموزان دختر دبيرستاني منطقه نه تهران ، پژوهش در نظام هاي آموزشي ويژه نامه ، ٦٧-٥٩ فرانکن ، رابرت (١٩٣٩).