خلاصة:
دورۀ نوجوانی دوره ای است که تغییر و انتقال در استقلال نسبی از والدین و وابستگی به گروه همسالان و دوستان، رشد و تحول مفهوم خود و هویت یابی اجتماعی و جنسی، اتتخاب رشته تحصیلی، برنامه ریزی برای دانشگاه و انتخاب شغل از جمله عواملی هستند که برای نوجوانان تنیدگی هایی را ایجاد می کنند. این عوامل تنیدگی زا توام با خواستها و تقاضاهای آموزشی در محیط مدرسه و انتظارات والدین از نوجوانان، سلامت و بهداشت روانی آنها را به مخاطره می اندازد و بر عملکرد کلی و تحصیلی آنها تاثیر منفی می گذارد. پژوهشها حاکی است افرادی که در رویارویی با چنین مسائلی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند، آسب پذیر بوده و مشکلاتی نظیر افسردگی، اضطراب، تنهایی و احساس طرد شدگی، کمرویی، خشم، تعارض بین فردی و.... را تجربه می کنند. در عین حال پژوهش های بیشماری حاکی است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی- عاطفی ریشه های روانی- اجتماعی دارند و ارتقای مهارتهای مقابله ای و توانایی های روانی- اجتماعی در بهبود و سلامت روانشناختی افراد بسیار موثر است.
ملخص الجهاز:
بررسي مهارت هاي ارتباطي موثر بر سلامت روان 1 اميد احمدزاده کارشناسي ارشد، برق قدرت ، دانشگاه ليان بوشهر مريم احمدزاده کارشناسي ارشد برنامه ريزي آموزشي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بوشهر چکيده دورة نوجواني دوره اي است که تغيير و انتقال در استقلال نسبي از والدين و وابستگي به گروه همسـالان و دوسـتان ، رشـد و تحول مفهوم خود و هويت يابي اجتماعي و جنسي، اتتخاب رشته تحصيلي، برنامه ريـزي بـراي دانشـگاه و انتخـاب شـغل از جمله عواملي هستند که براي نوجوانان تنيدگي هايي را ايجاد مي کنند.
بنابراين با آگاهي از نقـش مهـارت هـاي اجتماعي در تأمين سلامت روانشناختي افراد و با توجه به اهميت يادگيري ايـن مهـارت هـا بـراي مواجهـه بـا مسـائل و مشکلات روز مره و تأثير آن بر بهبود زندگي فردي و اجتماعي اين تحقيق در صدد است تا ميزان اثر بخشي آموزش ايـن مهرت ها در سلامت روانشناختي دانش آموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره را بررسي کند.
تاکنون يکي از مهمترين برنامه هايي که جهت پيشگيري و کنتـرل آسـيب هـاي رواني- اجتماعي نوجوانان و جوانان طراحي و اجرا شده است ، برنامه پيشگيري موسوم به «آموزش مهارتهـاي زنـدگي » مي باشد که در سال ١٩٩٣ به منظور ارتقاي سطح بهداشت روان و پيشگيري از آسيب هاي روانـي – اجتمـاعي از سـوي سازمان بهداشت جهاني طراحي و در سطح وسيعي در کشورهاي جهان مورد استفاده قرار گرفته است (رامشت و فرشاد، ١٣٨٣).