خلاصة:
یکی از عناصر مهم برنامه درسی که گروه طراح و برنامه ریز درسی باید در مورد آن تصمیمی گیری کند، تعیین شیوه های ارزشیابی از آموخته های یادگیرندگان است. ارزشیابی از یک سو عاملی برای تحکیم آموخته های یادگیرنده و ابزاری برای بهبود یادگیری است و از سوی دیگر وسیله ای برای تعیین میزان آموخته های یادگیرندگان به شمار می رود. بنابراین هدف این مطالعه که به صورت مروری انجام پذیرفته، بررسی راهبردهای ارزشیابی در برنامه درسی الکترونیک می باشد. از جمله این راهبردها می توان به آزمون های چندگزینه ای، آزمون های صحیح- غلط، آزمون های جورکردنی، آزمون های تشریحی، ارزشیابی میزان مشارکت، کارپوشه الکترونیکی، خودآزمایی، سنجش توسط همگروهی ها، تدوین مقاله علمی و پروژه اشاره نمود.
ملخص الجهاز:
بررسي راهبردهاي ارزشيابي در برنامه درسي الکترونيکي 1 مدينه حسيني قهرمانلوي عليا کارشناسي آموزش ابتدايي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد اروميه چکيده يکي از عناصر مهم برنامه درسي که گروه طراح و برنامه ريز درسي بايد در مورد آن تصميمي گيري کند، تعيين شيوه هاي ارزشيابي از آموخته هاي يادگيرندگان است .
بنابر اين گروه طراح و برنامه ريز درسي الکترونيکي بايد با اس اصول انتخاب راهبردهاي ارزشيابي، درباره شيوه هاي ارزشيابي از آموخ يادگيرندگان تصميم گيري کند.
در اين آزمونها معمولا سوالات به صورت باز، استنباطي و متناسب با موقعيت زندگي طراحي مي شوند و يادگيرنده الکترونيکي مي تواند در مدت زمان تعيين شده ، منابع مختلف را براي پاسخ گويي به سوالات بررسي کند (ولنتي، (2003 ٥) ارزشيابي ميزان مشارکت ميزان مشارکت تعامل و مشارکت اساس يادگيري در محيط الکترونيکي است .
يادگيرندگان با از تالار بحث ناهمزمان ، پست الکترونيکي، اتاق گفتگو و ساير ابزارهاي ما يکديگر به تبادل ايده و نظر مي پردازند و از اين طريق به اهداف متنوعي در اسناد اين ميزان مشارکت هر يادگيرنده بايد به عنوان ملاک ارزشيابي قر يادگيرندگان الکترونيکي مي توانند با استفاده از امکانات ارتباطي در طرح سوالات مشارکتي، ارائه پاسخ هاي مشارکتي، رتبه بندي موضوعات گوناگون و تهيه آزمون هاي مشارکتي با يکديگر همکاري و مشارکت کنند.
تهيه مقاله علمي از جمله راهبردهاي ارزشيابي است که به يادگيرنده امکان مي دهد تا با تلفيق و ترکيب ايده ها و اطلاعات خود راه حل هاي جديدي براي مسائل ارائه کند و آموخته هاي خود را نيز به محک آزمايش گذارد.