خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر درمان تنظیم هیجانی بر ناگویی هیجانی در دانش آموزان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر طبس در سال تحصیلی 99-1400 می باشند که از میان جامعه آماری، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس و براساس نمره پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی، پارکر و تیلور، 1994) انتخاب شدند. این 30 نفر به طور تصادفی در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گزینش شدند که گروه آزمایش، تنظیم هیجان را دریافت کرد و گروه کنترل درمانی دریافت نکرد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس و برای تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که آموزش خودتنظیمی هیجانی به طور معناداری منجر به افزایش احساس پیوستگی و کاهش ناگویی هیجانی در دانش آموزان می شود (0/0001=P). در نتیجه می توان گفت درمان تنظیم هیجانی رویکرد مناسبی جهت کاهش ناگویی هیجانی در دانش آموزان می باشد.
ملخص الجهاز:
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر طبس در سال تحصيلي ٩٩-١٤٠٠ مي باشند که از ميان جامعه آماري، ٣٠ نفر با استفاده از روش نمونه گيري دردسترس و براساس نمره پرسشنامه ناگويي هيجاني تورنتو (بگبي، پارکر و تيلور، ١٩٩٤) انتخاب شدند.
نتايج پژوهش حاکي از اين است که آموزش خودتنظيمي هيجاني به طور معناداري منجر به افزايش احساس پيوستگي و کاهش ناگويي هيجاني در دانش آموزان ميشود (٠/٠٠٠١ =P).
چنانکه پژوهش قياسي (١٣٩٧) نشان داد که يکي از متغيرهاي پيش بيني کننده افت تحصيلي در دانش آموزان ، بالا بودن ناگويي خلقي آنها مي - باشد.
جهت کاهش ناگويي خلقي در دانش آموزان ، انجام مداخلات روان شناختي مهم و ضروري است که براساس پژوهش عزلتي و نيکدل (١٣٩٥) آموزش تنظيم هيجاني ميتواند يکي از مداخلات سودمند جهت افزايش سلامت فردي و بين فردي دانش - 2 academic performance 3 Araque, Roldan & Salguero 4 underachievement 5 alcxithymia 1 Sifneos 2 Taylor 3 Ciarrochi.
12 Fosca 13 Gross 14 Gratz & Gunderson 15 Garnefski & Kraaij 16 Berking, Orth, Wupperman, Meier & Caspar 17 Nasel معيارهاي خروج : عدم شرکت همزمان در ساير برنامه هاي درماني، تمايل و رضايت آگاهانه براي مشارکت در پژوهش ، دانش - آموزان دختر مقطع متوسطه اول بدون افت تحصيلي .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش نشان داد که درمان تنظيم هيجاني بر ناگويي هيجاني در دانش آموزان مؤثر است .
The effectiveness of teaching emotion regulation on sense of cohesion and social adjustment divorced women.