خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی براساس الگوی فرانسیس کلاین در سال 1401-1400 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات ترکیبی (کمی- کیفی) و از لحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. در این تحقیق، ابتدا با در نظر گرفتن الگوی فرانسیس کلاین، عناصر برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی مشخص و سپس برای پاسخ به سوالات تحقیق، ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته، دیدگاه مربیان پیش دبستانی استخراج و سپس از طریق کد گذاری، پاسخهای مصاحبهشوندگان کدبندی و مقولات نهایی مشخص و بر اساس آن الگوی نهایی تدوین شد. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس الگوی کلاین، مهمترین مولفهها یا مقولات الگوی نهایی برنامه درسی آموزش مبتنی بر بازی عبارتند از: 1. وضعیت موجود در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی: برنامه درسی ملی و فعالیتهای طراحی شده توسط وزارت آموزش و پرورش ویژه این دوره. 2. ویژگیهای برنامه درسی: بازی محور و فعالیت محور. 3. عنصر هدف: آموزش مهارتهای روانی – حرکتی (جسمانی)، اجتماعی، عاطفی، کلامی، فرهنگی، اخلاقی و آماده شدن برای دوره ابتدایی. 4. عنصر محتوا: آشنایی با انتخاب محتوا و به کارگیری مبتنی بر بازی و بر اساس علایق و سن رشدی نوآموزان و فعالیت مدار. 5. عنصر فعالیتهای یادگیری: فراهم کردن بستر بازی براساس علایق و انگیزه کودکان. 6. عنصر نقش مربی: بسترسازی و راهنمایی نوآموزان در انجام بازی. 7. عنصر مواد و منابع: کتابچههای درسی و وسایل بازی مثل خمیربازی ، موسیقی، شعر و سرود 8. عنصر گروهبندی نوآموزان: طراحی بازیهای انفرادی و گروهی. 9. عنصر مکان: کلاس درس، حیاط مدرسه و اتاق بازی و یادگیری برای بازی و ایجاد شرایط و فرصت بازی. 10. عنصر زمان: انعطاف در زمان، 11- عنصر ارزشیابی: خود ارزیابی، مشاهدهای، فرایندی و آزمونهای عملکردی.
ملخص الجهاز:
) کدگذاري انتخابي (وضعيت ١- برنامه درسي ملي و فعاليت هاي ويژه اين دوره ٢- کتابچه هاي طراحي شده و تهيه وسايل موجود) بازي توسط مناطق سوال ٢: ويژگي هاي الگوي برنامه درسي آموزش پيش دبستاني مبتني بر بازي بر اساس الگوي فرانسيس کلاين کدامند؟ براساس تحليل هاي انجام شده در جدول ٣، در مجموع ١٣ مقوله فرعي ، ٣ مقوله کلي و نهايتا ٢ مؤلفه اصلي که بيانگر ويژگي هاي برنامه درسي آموزش مبتني بر بازي بودند، تحت عناوين :١- فعاليت محور وبازي محور بودن ٢- ايجاد شور شوق و پرورش انواع مهارت ها در کودکان را شناسايي و استخراج گرديد.
کدکذاري انتخابي فعاليت محور بازي محور بودن ، ايجاد شورو شوق ، پرورش انواع مهارت ها سوال ٣: اهداف و مقاصد برنامه درسي آموزش پيش دبستاني مبتني بر بازي براساس الگوي فرانسيس کلاين کدام ها هستند؟ با توجه به خلاصه تحليل هاي انجام شده در جدول ٤، در مجموع ١٦ مقوله فرعي شناسايي و ٣ مقوله کلي و ٢ مؤلفه اصلي که بيانگر مقاصد و اهداف برنامه درسي آموزش پيش دبستاني مبتني بربازي بودند تحت عناوين : ١- پرورش مهارتهاي جسماني ،رواني حرکتي ،عاطفي، کلامي ، اجتماعي و ذهني ٢- ايجاد انگيزه و رغبت در کودکان براي آماده شدن به دوره ابتدايي، شناسايي و استخراج گرديد.