خلاصة:
کرونا یا کووید-19 یکی از پاندمی های خطرناک بود که در قرن 21 گریبان بشر را گرفت. این بیماری که در ابتدا واکسنی برای مقابله با آن وجود نداشت، باعث تعطیلی مدارس و قرنطینه خانگی شد. قرنطینه و تعطیلی مدارس بیشترین تاثیر منفی خود را بر کودکان گذاشت که کشور ایران نیز از این قضیه مستثنی نبود. طبق تحقیقات به عمل آمده، بزرگترین مشکل روانی که کودکان را در دوران پساکرونا تهدید می کند «افسردگی» می باشد. در این تحقیق علل افسردگی در دوران کووید-19 در کودکان ایرانی بررسی شده و راهکارهای تشخیص و درمان افسردگی کودکان ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
(چوبداري و همکاران ، ١٣٩٩) اگر چه به نظر مي رسد کودکان در مقايسه با بزرگسالان کمتر شکل شديدي از بيماري کو ويد ١٩ را نشان مي دهند، اما مختل شدن دريافت حمايت هاي خانوادگي ، افزايش ترس از دست دادن وابستگان و در صورت مرگ يکي از اعضا، اختلال در فرآيند داغديدگي و سوگواري مي توانند منجر به مشکلات جدي در سازگاري شده و زمينه ساز بروز اختلال استرس پس از آسيب ، افسردگي و حتي افکار خودکشي در کودکان شود (پارک و همکاران ، ٢٠٢٠) براساس پژوهش هاي انجام شده کودکان در زمان شيوع اين بيماري ، احساس ترس و اضطراب ، کاهش اشتها، انزواي جسمي و اجتماعي را تجربه مي کنند و مشکلات هيجاني و رفتاري (حواس پرتي و تحريک پذيري ) زيادي را نشان مي دهند.
ژياوا و همکاران (٢٠٢٠) معتقدند کودکان در جريان شيوع بيماري کوويد ١٩ اغلب به دليل انزواي اجباري و بسته شدن مدرسه ، مجبور هستند براي مدت طولاني در خانه بمانند، که اين امر باعث شده است ارتباط محدود با همکلاسي هايشان داشته باشند و فعاليت هاي فيزيکي در بين آنها کاهش يابد و در نتيجه مشکلات رفتاري و هيجاني بيشتري از خود نشان بدهند.
همچنين قرنطينه شدن در خانه و همايندي آن با عوامل ديگري مانند بيماري رواني و سوء مصرف مواد والدين ، وضعيت اجتماعي اقتصادي پايين خانواده ، قرار گرفتن در معرض خشونت خانگي و کمبود فرصت هاي بازي و سرگرمي ، مي تواند به شدت سلامت روان کودکان را در زمان شيوع کوويد ١٩ تهديد کند (فگرت و همکاران ، ٢٠٢٠).