خلاصة:
پیشنیازهای اخلاقی دانشاندوزی به آن دسته از ارزشهای اخلاقی در حوزۀ دانشاندوزی اطلاق میشود که دانشاندوز قبل از شروع تحصیل دانش به آنها نیاز دارد. همنیازهای اخلاقی نیز به آن دسته از ارزشهای اخلاقی گفته میشود که بر دانشاندوزان لازم است همگام با تحصیل دانش، خود را به آنها مزین کنند. با توجه به مسائل اخلاقی گوناگونی که در فضاهای علمی به چشم میخورد، در این تحقیق، بدون نگرش انتزاعی صرف، به ارائۀ راهکارهایی برای حل این مسائل توجه شده است. این نوشتار بر آن است پیشنیازها و همنیازهای اخلاقی دانشاندوزی را از دیدگاه عقلی، نقلی و عرف رایج بومی وطنی و با روش توصیفی-تحلیلی بررسی کند. طبق بررسیهای انجامشده، میتوان به اخلاق در حوزۀ پیشنیازها، از سه جنبۀ عام، علمی و معنوی و در حوزۀ همنیازها، از سه جنبۀ ملاحظات عمومی، ملاحظات یادگیری و ملاحظات اجتماعی-محیطی توجه کرد. گفتنی است که هریک از جنبههای پیشگفته، خود مشتمل بر ارزشهای زیرشاخهای هستند که در این نوشتار از آنها با عنوان «مورد پژوهانه» بحث شده است.
The moral prerequisites of acquiring knowledge are those moral values in the field of acquiring knowledge that are needed by the Acquirer of knowledge before starting the study of knowledge and the moral co-requisites are also called those moral values that the Acquirer of knowledge need to adorn themselves with while acquiring knowledge. Considering the various ethical challenges that are seen in scientific fields, this research provides solutions to solve these challenges, without a mere abstract attitude. This article aims to examine the prerequisites and co-requisites of acquiring knowledge from the perspective of intellectual, narrative and common native custom and with descriptive and analytical methods. According to the investigations, ethics can be considered in the field of prerequisites, from three aspects; general, scientific and spiritual, and in the field of co-requisites, from the three aspects of general considerations, learning considerations and environmental social considerations. It should be said that each of the mentioned aspects include other sub-values that are discussed in this article on a case-by-case basis.