ملخص الجهاز:
باوجود اینکه سازمانهای مدیریت بحران در سایر کشورهای جهان بسیار ضعیفتر بوده و حضور میدانی ضعیفی در بلایای طبیعی و غیرطبیعی دارند؛ امّا نظام اطلاعرسانی موفقی دارند؛ با اینوجود، در ایران مدیریت بحران با سرعت و کیفیت وارد عمل میشود و گروههای مختلف امدادرسان اعم از هلالاحمر، مراکز و گروههای بهداشتی، قوای نظامی، گروههای جهادی و عامّه مردم بهخوبی مدیریت و ساماندهی میشود، لکن اطلاعرسانی به خاطر ضعف مدیران رسانه در شناخت اولویتها و عدم سواد رسانههای با مشکل جدی مواجه است؛ از یکسو قبل از وقوع بحرانهای طبیعی، هماهنگ با سازم آنهای مسئول، به اطلاعرسانی و آگاهی بخشی عموم نپرداخته و در زمان مدیریت بحران نیز با انتشار محتواهای دلخراش و آسیبزا بر روح و روان مخاطب، موجب تشویش اذهان و ایجاد فضای بیاعتمادی نسبت به ارگ آنهای مسئول در میدان، عملاً موجب کُندشدن مدیریت بحران میشوند.
اما مهمترین مسئله در موضوع اخبار، حضور مسئولان در سیل را باید در «جنگ روایتها» علیه جریان انقلابی تحلیل کرد، زیرا اصل حضور مسئول، وظیفه بود؛ اما اطلاعرسانی بهصورت مثبت و دقیق صورت نگرفت؛ زیرا بهجای آنکه فیلمهایی از چرایی، اهمیّت حضور و اقدامات صورت گرفته از سوی مسئولان انتشار داده شود، صرفاً به انعکاس چند عکس در رسانهها اکتفا شد و بهانۀ حمله به این حرکت تحسینبرانگیز حضور در میان آسیب دیدگان که در پیام رهبر معظم انقلاب( نیز بدان اشاره شد، توسط جریان رقیب به حاشیه کشیده شد.
ضمن اینکه دولت نیز در چهارچوب «سیاست همسایگی»، برنامههای جامع و مدوّنی در این زمینه تهیه نموده و بر اساس اسناد بالادستی، تمرکز اصلی سیاست خارجی کشور را در کشورهای همسایه و جهان اسلام قرار داده است؛ موضوعی که رژیم صهیونیستی خوش نداشته، لذا تمام تلاش خود را برای ناکامگذاشتن سیاست همسایگی ایران به کار بسته است.