خلاصة:
هدف تحقیق: اختلال هماهنگی رشدی وقتی رخ میدهد که در رشد مهارتهای حرکتی تاخیر بیفتد، یا در انجام حرکات هماهنگ مشکلاتی بروز کند، عملکرد کودک مبتلا به این اختلال در فعالیتهای روزمرهای که نیازمند هماهنگی حرکتی است، پایینتر از سطح مورد انتظار برای سن و هوش اندازهگیری شده آن است و به دلیل بیماریهای جسمانی و روانشناختی نیست. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر کارکرد توجه کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی 8 تا 10 ساله شهر تهران بود. روش تحقیق: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود. 34 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی 8-10 ساله، به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار تحقیق جهت غربالگری، پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون بودند. همچنین جهت ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامهی عصب-روانشناختی کانرز استفاده شد. سپس گروه آزمایش برنامه حرکتی مداخلهای ژیمناستیک را برای هشت هفته دریافت کردند. تحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره در سطح معنا داری 0.001p ≤ انجام شد. نتایج: بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری در تمامی متغیرهای کارکرد توجه (0.001p≤، a330.265F=) مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامه تمرینی ژیمناستیک می تواند بر بهبود کارکرد توجه کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی موثر باشد. از این رو به مدارس پیشنهاد می شود که با استفاده از تمرینات ژیمناستیک میتوان به کاهش اختلال کارکرد توجه در این کودکان کمک کرد.
Background & Purpose: Developmental Coordination Disorder occurs when the delayed development of motor skills or movement coordination problems arise in the performance of children with ADHD in daily activities that require motor coordination, the lower the expected level of for age and measured intelligence is not due to psychological and physical ailments. The aim of this study was to investigate the possible effects of gymnastics training on executive function and sensory - motor developmental coordination disorder in children aged 8 to 10 in Tehran.
Materials & Methods: This study was a quasi-experimental study. 34 children with coordination disorders - 8-10 years of growth, the availability of objective, were selected and randomly divided into two groups (n=19) and controls (n=15) groups. Research tool for screening, Developmental Coordination Disorder Questionnaire and the Raven's Progressive Matrices test. The dependent variables for the assessment questionnaire nerves - psychological Conner was used. The experimental group received an eight-week program for locomotor intervention gymnastics. Statistical analysis using multivariate covariance analysis was performed P≤0.001 significance level. Results: Significant differences between control and experimental groups in all functions of variables of attention (P ≤0.001 - F= 330.265a) Was detected. Conclusion:This study showed that gymnastics training can focus on improving the performance of children with developmental coordination disorder effectively. It is recommended that schools with gymnastics exercises can help to reduce attention Function in children.