خلاصة:
مدرسه مهمترین نهاد اجتماعی بوده و تمام اقدامات و برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی در همه سطوح زمانی معنا دار می شود که تغییر در مدرسه اتفاق بیفتد.مدرسه محل تلاقی افکار و عقاید و باور ها و نهایتا بروز رفتارهایی است که باید توجه شود و اصلاح و تربیت گردد.اگر مدارس رویکردی تحول گرایانه، کار آمد و پژوهشگرایانه داشته باشد دانش آموزی توانمند و کار آمد به جامعه معرفی می گردد.مدرسه در سند تحول بنیادین محور و بنیاد اصلی تعلیم و تربیت کنونی تعریف شده است و در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ مدرسه پایه و اساس هر رویداد فرهنگی و تربیتی با نگاهی بسیار بلند و نافذ تعریف گردیده است.در این پژوهش از نوع بررسی و توصیفی و با روش کتابخانه ای سعی داریم به بررسی جایگاه مدرسه کار آمد بپردازیم.
ملخص الجهاز:
نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی در افق 1404 با اتکا به قدرت لایزال الهی ، مبتنی بر نظام معیار اسلامی ، فرهنگ وتمدن اسلامی- ایرانی وقوام بخش آنها وزمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی (عج) وبرخوردار از توانمندی های تربیتی ممتاز ، الهام بخش ودارای تعامل سازنده وموثر با نظام های تعلیم وتربیتی در سطح جهان ، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت واستعداد ها وشکل گیری هویت یکپارچه اسلامی-انقلابی ، ایرانی دانش آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان ، کارآمد ، اثر بخش یاد گیرنده ، عدالت محور ومشارکت جو ، برخوردار از مربیان ومدیران مومن ، آراسته به فضایل اخلاق اسلامی ، عامل به عمل صالح ، تعالی جو وتحول آفرین ، انقلابی ، آینده نگر ، عاقل ، متعهد ، امین ، بصیر، حق شناس می باشد.
مدرسه در افق چشم انداز 1404 مدرسه جلوه ای است از تحقق مراتب حیات طیبه وجامعه صالح اسلامی ، سازمانی یاد گیرنده ، کانون عرضه ی خدمات وفرصت های تعلیم وتربیتی ، زمینه ساز درک واصلاح موقعیت دانش آموزان به موقعیتی مشخص ، پویا وقابل درک توسط خود آنان وبراساس نظام معیار اسلامی ودر چارچوب فلسفه ورهنامه ی نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران می باشد.