خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی کاراترین شیوههای تأمین مالی در بخش آموزش عالی دانشگاه قم انجام شد. به همین منظور، مطالعات تطبیقی بر الگوهای تأمین مالی دانشگاههای برتر جهان برای شناخت و بهرهمندی از تجارب آنان صورت گرفت. روش: با استفاده از مطالعات کتابخانهای و تحقیقات مرتبط با آن، به مرور پیشینه پرداخته شد. پس از آن، طی مصاحبهای با خبرگان و مسئولان دانشگاه قم، به بررسی گزینههای مالی پرداخته شد و در نهایت، با غربال گزینههای تأمین مالی با استفاده از آزمون بینم، تکنیک آنتروپی شانون و تعیین اولویت گزینههای تأمین مالی با استفاده از روش کداس، پیشنهاد مناسب به منظور بهبود روش تأمین مالی دانشگاه قم ارائه شد. یافتهها: عمده روشهایی که دانشگاههای برتر جهان برای تأمین مالی خود به کار میبرند، از چهار منبع اصلیِ کمکهای مالی دولتی، پرداختیهای دانشجویان، درآمدهای حاصل از سرمایهگذاری و ارائه و فروش خدمات و محصولات و کمکهای مالی و موقوفات است. نتیجهگیری: اولویتهای گزینههای مالی پیشنهادی در حوزۀ آموزش، افزایش جذب دانشجویان شهریهپرداز غیر ایرانی؛ در حوزۀ پژوهش، جذب پروژههای پژوهشی صنعت و جامعه توسط اعضای هیئت علمی؛ در حوزۀ امکانات و فضاهای کالبدی دانشگاه، استفاده از ظرفیتهای سالنهای اجتماعات و آمفیتئاترهای دانشگاه؛ در حوزۀ خیّرین و وقف، گسترش و تنوعبخشی داراییهای موقوفه دانشگاه و در حوزۀ بودجه و برنامهریزی، استفادۀ حداکثری از ظرفیتهای قانونی در تبصرههای بودجه تعیین شدند.
Objectives: In this work, we identify the most effective financing methods in the higher education department of Qom University. Method: For this purpose, comparative studies were conducted on the financing patterns of the world's top universities to identify and benefit from their experiences. Then, using library studies and related research, the background studies was reviewed. After that, during an interview with experts and officials of Qom University, financial options were examined. Apperantly, by sifting financing options using the Binem test, Shannon entropy technique, and finally prioritizing financing options using the Kodas method; An appropriate proposal was presented to improve the financing method of Qom University. Results: Based on these studies, it was observed that the main methods used by the world's top universities to finance themselves come from four main sources: government grants, student payments, investment income and the provision and sale of services and products, and grants and endowments. Conclusion: Accordingly, the priorities of the proposed financial options in the field of education are to increase the attraction of non-Iranian tuition-paying students; In the field of research, attracting industry and community research projects by faculty members; In the field of facilities and physical spaces, the university uses the capacities of the meeting halls and amphitheaters of the university; In the field of donations and endowments, expansion and diversification of university endowment assets; And in the area of budgeting and planning, the maximum use of legal capacity was set out in the budget notes.
ملخص الجهاز:
ج ) يافته هاي پژوهش در پژوهش حاضر از رتبه بندي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي تايمز در سال ٢٠١٧، شش دانشگاه از آمريکا(پرينستون ،١ هاروارد،٢ کلمبيا،٣ ماساچوست ،٤ ييل ٥ و استنفورد٦)، چهار دانشگاه از کانادا(تورنتو،٧ مک گيل ، 8 بريتيش کلمبيا٩ و آلبرتا١٠)، چهار دانشگاه از اروپا(آکسفورد،١١ کمبريج ،١٢ کالج سلطنتي،١٣ پلي تکنيک فدرال سوييس )، سه دانشگاه از استراليا(دانشگاه ملي استراليا،١٤ ملبورن ١ و نيوساوث ولز سيدني ٢)، و سه دانشگاه از 1 Princeton university 2 Harvard university 3 Colombia university 4 Massachusetts institute of tech 5 Yale university 666 Stanford university 7 university of Toronto 8 McGill university 9 university of British Colombia 10 university of Alberta 11 Oxford 12 Cambridge 13 Imperial collage of London 14 Australian national university(ANU) آسيا(هنگ کنگ ،٣ توکيو٤ و صنعتي نانيانگ سنگاپور٥) براي مطالعه انتخاب شدند که نتايج بررسي روشهاي تأمين مالي آنها حاکي از کاهش وابستگي به بودجۀ دولتهاي ايالتي و افزايش اتکا به منابع مالي ، مانند فروش خدمات آموزشي - پژوهشي ، درآمد موقوفات ، قراردادهاي خصوصي و کمکهاي مؤسسات و بنگاههاي اقتصادي است .
جدول ٣: منابع مالي دانشگاههاي برتر جهان در سال ٢٠٢-٢٠١٩ به درصد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1 University of Melbourne 2 University of south wale(UNSW) 3 University of Hongkong(HKU) 4 University of Tokyo 5 Nanyang Technological University(NTU) بر اساس هدف اصلي پژوهش کنوني ، با توجه به مطالعات کتابخانه اي و مصاحبه با خبرگان ، پرسشنامه اي در پنج حوزة پژوهش ، آموزش ، وقف ، امکانات کالبدي و بودجه و برنامه ريزي ، طراحي و تدوين شد و سپس در اختيار ١٥ نفر از خبرگان و کارشناسان تأمين مالي دانشگاههاي معتبر دولتي قرار گرفت .
“A comparative study of financing in Iran's higher education with selected universities in the world”.