ملخص الجهاز:
"آخرین نکته در زمینه بازدیدهای علمی،توجه بهء تواناییهای جسمی و جنسی دانشآموزان است:کارهایی که یک دانشآموز دختر میتواند انجام دهد با کارهای دانشآموزان پسر متفاوت است و برخی از کارها برای هر دو گروه جنسی مشترکند،در جریان بازدید علمی و انتخاب مسیر باید به این تواناییها دقت کرد.
شرایط مؤلفین در کشور ما با کشور ایران متفاوت است،زیرا اولا در انگلستان برنامهء درسی ملی وجود دارد که در آن تنها اهداف کلی در نظر گرفته شده است و به یک سری مهارتها و مکانهایی که حتما باید بهء آنها توجه شود و موضوعی یا ناحیهای بودن کتاب در اهداف ملی اشاره شده است.
کتابهایی که من مینویسم معمولا بهء صورت یک سری است و مطالب در آنها برحسب کلاسها و تواناییهای سنی دانشآموز تنظیم میگردد در حالی که بهء نظر میرسد این موضوع در کتب آقای لمبرت مورد توجه قرار نمیگیرند.
نوشتن متن از همهء موارد دیگر مشکلتر است و باید هنگام نوشتن توجه داشت که دانشآموز چهقدر از این مطلب ما را درک میکند، لغات مشکل آن کدامند و آیا میتوان متن را سادهتر نوشت؟این امر ساعتها وقت میگیرد و بعد باید فکر کرد که به عنوان یک معلم اگر این مطالب را در کلاس تدریس کنم آیا دانشآموز آن را به خوبی میفهمد یا خیر؟شاید یکی از دلایل موفقیت من توجه به همین امر باشد.
این کتابها همچنین سبب صرفهجویی در وقت معلمان میشود مخصوصا معلمان در سطوح ابتدایی که معلمان متخصص جغرافیا نیستند و امکان تهیهء مطالب جغرافیایی برای پوشش دادن به برنامه درسی را ندارند و لازم است که کتابی به عنوان راهنما و منبع در اختیارشان باشد."