خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر ارزش شرکت و سودآوری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1395- 1399، بازه زمانی 5ساله مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری این تحقیق را تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل می دهند. متغیر ارتباطات سیاسی را شرکتهایی که بیش از 20 درصد سهام دولتی را در اختیار دارند به عنوان متغیر ارتباطات سیاسی در نظر گرفته شده است. متغیر ارزش شرکت بر اساس کیوتوبین و متغیر سودآوری شرکت نیز از تقسیم سود خالص بر دارایی محاسبه شده است. نتایج فرضیه اول نشان داد که ارتباطات سیاسی بر ارزش شرکت تأثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین در خصوص نتایج فرضیه دوم، ارتباطات سیاسی بر سودآوری تاثیر مستقیم و معناداری مشاهده شد. در خصوص متغیرهای کنترلی نیز، متغیرهای اهرم مالی و اندازه شرکت در فرضیه اول تاثیر مستقیم و معناداری بر ارزش شرکت داشتند. در فرضیه دوم متغیرهای اهرم مالی، اندازه شرکت، هزینه سرمایه بر سودآوری تاثیر مستقیم و معناداری مشاهده گردید. دیگر متغیرهای کنترلی نظیر دوره تصدی مدیرعامل، هزینه تحقیق و توسعه ارتباطی با متغیرهای وابسته مشاهده نگردید.
The aim of this Research was to investigate the effect of political Connections on Firm value and profitability in companies listed on the Tehran Stock Exchange during the years 2016-2020 over a period of 5 years. The research method is correlational. In this Research, the statistical population of this study consists of all companies listed on the Tehran Stock Exchange. The political Connections variable is considered as the political Connections variable of companies that hold more than 20 Percentage of government shares. The value of the company is calculated based on Kyoto and the profitability variable of the company is also calculated from dividing the net profit by the assets.The results of the first hypothesis showed that political Connections has a direct and significant effect on the value of the company. Also, regarding the results of the second hypothesis, political Connections had a direct and significant effect on profitability. Regarding the control variables, the variables of financial leverage and firm size in the first hypothesis had a direct and significant effect on firm value. In the second hypothesis, the variables of financial leverage, company size, cost of capital had a direct and significant effect on profitability. Other control variables such as CEO tenure, research and development costs were not associated with related variables.
ملخص الجهاز:
com چکيده اين پژوهش با هدف بررسي تاثير ارتباطات سياسي بر ارزش شرکت و سودآوري در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي سال هاي ١٣٩٥- ١٣٩٩، بازه زماني ٥ ساله مورد بررسي قرار گرفته است .
ابراهيمي و همکاران (١٣٩٨) در پژوهشي به بررسي اثر تعاملي اندازه موسسه حسابرسي بر رابطه بين ارتباطات سياسي ، درماندگي مالي و هزينه هاي نمايندگي در شرکت هاي پذيرفته شده بورس اوراق بهادار تهران پرداختند.
يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که بين ارتباطات سياسي و سود نقدي سهام رابطه مثبت و معني داري وجود دارد.
مدل هاي تحليلي تحقيق و بيان متغيرها مدل رگرسيون فرضيه اول - براساس پژوهش (چِين و هانگ ،٢٠٢٠): Profitability i, t=B0+ B1 PCOi + B2 LEV+ B3 Size + B4 CEO tenure + B5 Capex + B6 R&D +ε0 مدل رگرسيون فرضيه دوم - براساس پژوهش (چِين و هانگ ،٢٠٢٠): Qtobin i, t=B0+ B1 PCO i + B2 LEV+ B3 Size + B4 CEO tenure+ε0 جدول (١): متغيرهاي پژوهش متغيرها علامت ماهيت متغيرها نحوه محاسبه اختصاري Profitability سودآوري وابسته سود خالص تقسيم بر حقوق صاحبان سهام Qtobin ارزش شرکت وابسته (ارزش بازار + ارزش دفتري کل بدهي ) تقسيم بر ارزش دفتري دارايي PCO ارتباطات سياسي مستقل درصد مالکيت مستقيم يا غيرمستقيم دولت و نهادهاي دولتي ، در صورتي که در شرکت بيش از ٢٠% باشد، مقدار يک و در غير اين صورت صفر در نظر گرفته مي شود (رهنماي رودپشتي و محسني ،١٣٩٧).
٠٠ اثرات ثابت 102 آزمون فرضيه ها نتايج آزمون فرضيه اول پژوهش آزمون فرضيه اول پژوهش بررسي اين موضوع ميباشد که آيا ارتباطات سياسي بر ارزش شرکت تاثير دارد يا خير؟ جدول (٧): فرضيه اول (به تصویر صفحه رجوع شود) باتوجه به جدول ٧ مشخص مي شود کل مدل با توجه به اينکه مقدار احتمال آمار p-value برابر ٠.