خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر «بازی توانبخشی شناختی رایانهای توجه و حافظه (آرام) » و «بازیهای عملی توجه» بر توجهپایدار، بازداری پاسخ، سرعت و صحت خواندن در دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص با نقص در خواندن (نارساخوانی) بود. روش پژوهش، از نوع آزمایشی میدانی با طرح گروه گواه گسترده است که شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان ابتدایی پایههای دوم، سوم، چهارم و پنجم شهرستان اندیمشک در سال 1401-1400 بودند که تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه فعال) گمارده شدند و در پیش آزمون و پس آزمون به آزمونهای عملکرد پیوسته، برو-نرو، و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو روش بازیهای توانبخشی رایانهای و عملی بر مهارتهای شناختی و خواندن دانشآموزان نارساخوان تاثیر معنیداری دارد (001/0> p). همچنین آزمون بنفرونی نشان داد که توانبخشی رایانهای در مقایسه با بازیهای عملی از اثربخشی بالاتری برخوردار است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش بازیهای توانبخشی (رایانهای و عملی) میتوانند به عنوان یک روش کارآمد در درمان اختلالات یادگیری توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شوند.
ملخص الجهاز:
مقايسه ي تاثير بازي توانبخشي شناختي رايانه اي توجه و حافظه و بازيهاي عملي توجه بر توجه پايدار، بازداري پاسخ ، سرعت و صحت خواندن در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص با نشانگان نارساخواني / / / محمد دريکوند١ | منيجه شهني ييلاق ٢ | عليرضا حاجي يخچالي ٣ ١.
مقايسه ي تاثير بازي توانبخشي شناختي رايانه اي توجه و حافظه و بازيهاي عملي توجه بر توجه پايدار، بازداري پاسخ ، سرعت و صحت خواندن در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص با نشانگان نارساخواني.
علاوه بر اين ، پاسکوالاتو١٠ (٢٠١٩) و عباسي فشمي (١٣٩٩) در پژوهش هاي خود نشان دادند که بازيهاي توانبخشي رايانه اي در بهبود توجه پايدار، بازداري پاسخ و مهارت هاي خواندن کودکان نارساخوان اثربخش است .
بر اين اساس ، مسئله اصلي پژوهش حاضر اين است آيا توانبخشي شناختي عملي و رايانه اي تاثيري در توجه پايدار، بازداري پاسخ و مهارت هاي خواندن (سرعت و صحت ) دانش آموزان نارساخوان دارند؟ در صورت اثربخشي، تأثير کدام روش بيشتر است ؟ روش پژوهش حاضر، از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون چندگروهي، شامل دو گروه آزمايشي و يک گروه گواه فعال بود.
اين يافته ها نشان ميدهد که بازي توانبخشي هوشمند توجه و حافظه ، در مقايسه با بازيهاي عملي توجه و گروه گواه ، تأثير معنيداري بر توجه پايدار، بازداري پاسخ ، سرعت و صحت خواندن دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خاص با نشانگان نارساخواني دارد.
Short breaks at school: Effects of a physical activity and a mindfulness intervention on children's attention, reading comprehension, and self-esteem.