خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خود ناتوان سازی تحصیلی و تفکر تاملی دانش آموزان دوره اول متوسطه بود.پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 98-1397 شهر تبریز بودند که تعداد آن ها 25112 نفر بودند که از جامعه حاضر تعداد 50 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل (25 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. گروه مداخله در معرض آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودناتوان سازی تحصیلی برگاس و جونز (2001) و تفکر تاملی کمبر و لیونگ (2000) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودناتوان سازی تحصیلی و تفکر تاملی دانش آموزان تاثیر دارد و باعث افزایش تفکر تاملی و کاهش خودناتوان سازی تحصیلی می شود. بنابراین توجه به آموزش راهبردهای فراشناختی نقش مهمی در خودناتوان سازی و تفکر تاملی دانش آموزان دارد.
The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of teaching metacognitive strategies on academic self-efficacy and reflective thinking in high school students. The research was a quasi-experimental design with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the present study was all high school students in Tabriz in the academic year of 2018-2019. Fifty people were selected by random sampling and were divided into experimental and control groups (25 for each group). The intervention group was exposed to metacognitive strategies training and the control group received no training. Data were collected using Bergas and Jones (2001) Academic Disability Questionnaires and Thoughts of Camber and Leung (2000). Data were analyzed using covariance analysis. The results showed that teaching metacognitive strategies has a positive effect on students' academic self-efficacy and reflective thinking. Therefore, attention to teaching meta-cognitive strategies plays an important role in students' self-handicapping and reflective thinking.
ملخص الجهاز:
DeWitt, Alias & Siraj 4.
Burbank, Ramirez & Bates 2.
همچنين پژوهش هاي انجام شده در زمينه راهبردهاي فراشناختي نشان داده است که استفاده از اين تدابير به افزايش يادگيري يادگيرندگان منجر مي شود و ميتواند مشکلات تحصيلي دانش آموزان را کاهش دهد و عملکرد تحصيلي آن ها را بهبود بخشد؛ اما پژوهشي که به صورت همزمان اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر خودناتوان سازي تحصيلي و تفکر تأملي دانش آموزان را موردبررسي قرار 1.
Melli, Carraresi, Poli & Bailey 2.
Koesten & Anderson 159 دهد صورت نپذيرفته است و پژوهش هاي انجام شده نيز به صورت ضدونقيض بوده است ؛ لذا بر اين اساس ، هدف اساسي پژوهش حاضر اين است که آموزش راهبردهاي فراشناختي بر خودناتوان سازي و تفکر تأملي دانش آموزان تأثير دارد.
164 بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر خودناتوان سازي و تفکر تأملي دانش آموزان بود.
يافته پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهاي فراشناختي بر خودناتوان سازي تحصيلي، دانش آموزان تأثير دارد.
Promoting student Self-Regulation learning Educational.
Critically reflective thinking in urban teacher education: A comparative case study of two participants' experiences as content area teachers.
The Effect of Layered Curriculum on Reflective Thinking and on Self-Directed Learning Readiness of Prospective Teachers.
The results showed that teaching metacognitive strategies has a positive effect on students' academic self- efficacy and reflective thinking.
Therefore, attention to teaching meta- cognitive strategies plays an important role in students' self-handicapping and reflective thinking.
Keyword: Academic disabilities, reflective thinking, metacognitive strategies.